keskiviikko 20. huhtikuuta 2022

Aaaauuuriiinkooo aaarmaaaas......poltti nahkani.....

 20/4-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

 ¤¤¤¤

Nonyt: jokos  se kuuma kesä alkaa  pikkuhiljaa.  Koko  viimesyksy-loppuvuosi-talvi, sekä  kevät tuntuivat  niinmaanerkeleen pitkäveteeselle,  että  tuntui  sen jatkuvat  ikuusesti.  Talvella, pahimmassa  lumipyryssä  lupasin  ittelleni, että jos ja kun  sittenkin  kevät-kesä koittaa, niin  otan tottaumalavita  aurinkoa  nahkaani  että se  mustuu melekeen. Vuanna  1973 kun ajelin moottoripyörällä  19000  km ja otin aurinkoa  eri leirintäalueilla , seurauksella, etten ole  koskaan  ennen  sitä  vuotta, enkä  sen  jälkeenkään niin  ruskian/musta ollu. Paan tähän  kuvankin  samalta  vuodelta....siis  1973.

Tällä kohtaa  on  hyvä syy  mennä  vuoteen   1968 ja  Helsinkiin, Tapanilaan, Yläkaskentie  27  jossa  asui hetken aikaa  vuokralla, ennen  muuttoani   itte  helesingin keskukseen.Aleksis  Kivenkadulle  111.Kun  siellä  Tapanilan  asunnossa  tuli kevät, niin mä pöhkö  olin  tilannut  Apu-lehden kautta sellaisen  "nopeasti ruskettavan"  jutun. Se oli  hopeanvärinen, kuin  kattilan kansi, jossa oli yksi sivu auki ja  sitten se  juttu   vedettiin  päähän,  hartoille saakka.  Ja  aurinkoa   ottamaan, ettei ollut  samaa  aikaa  kun nykkin.Lojuin  parvekkeella  ainakin  2  tuntia naama  aurinkoa  kohti ja  voi  juutas  miten mun naamaa  sitten  poltti  !!!. Se oli  ikäänkuin  tulessa  koko pläsi.  Kirveli ja  poltti. Mää  tuumasin että ny. Saan hyvän  rusketuksen  tuosta  noin vaan.......hahahaaaaaaah..

Kesken  kaiken  havaattin että jääkaapista  puuttuu  ruakaa  ja eikin  bussilla  hesaan,  asematunneliin,. jossa oli  useita  kauppoja ja sinne sisälle  mää  menin. Ihmettelin että mitä ittua ny....ihmiset  luuuras  mun päälle  ja  hävyttömästi  hihittelivät.Kaikki  teki niin ja  eniten  nuaret  kersat. Ne  viisas  mua kohti  sormillaan ja  nauraa  hekottivat. Ja minä  ihmettelin,  menin hyllyn eteen ostamaan  mansikkajugurttia.  Hyllyn yläpuolella  oli pitkulainen peili  ja  oman naamani siinä  näjin: !!!

Voihan  aatana!!.Mun pläsi  oli  kirkkaan  punainen, todella  kirkkaan  punainen. (827464834y7288787778383838)  mää  ittekseni kirosin, nopiaa  kassalle, jossa maksoin  tavarani ja  äkkiä  bussiin  Tapanilaa  kohti.Monta  päivää  olin kuulevinani  niiden ihmisten  naureskelun korvissani. Nooh...pankaas arvaan:  kun  muutaman päivän päästä  mun naamastani alkoi irtoamaan  ihosuikaleita, sellaisia  sormen  vahvuusia, jossei  isompiakin ja  alta  alkoi paistaa  vaalea   palamatoon  iho. Eikun nopiaa  takaasin hesaan, Kallioon, Helsingin kadulle,  jossa oli kemikalio ja sieltä ostin  ittekseen ruskettavaa jotakin  mönjää jota   levitin pläsiini. Kului   pari viikkoa  ennenkuin  naamastani tuli suhtkohta  normaalin  näkööneen.....juu.

Ekku Mattila.