keskiviikko 13. huhtikuuta 2022

Wanahaa aigaa taas puggaa:1958.Alahärmän Linnanmäki.

 13/4-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤

Menen  taas  aikamatkalle, vanhaan  sellaiseen, Alahärmän Linnanmäelle ja  samaan aikaan suunnilleen, kun nytkin , kevääseen   1958. Molin silloin  12 ja vee.Siis  linnanmäellä  oli hiihtokilpailut, Lauantaina ja  eikun matkaan  Ekku, taikka Empuksi mua siihen aikaan sanottiin.Vieläkin  kun tapaan vanahoja  Alahärmääsiä tuttujani, harmaapäisiä   kääkkiä, niin  mua  yhä kutsuvat Empuksi.

Siis: Muistan  miten  mulla sukset kerrankin luisti  ja samalla  piti  hyvin.  Yhtään ei lipusunu. Menin ja  nousin  vastamäet  tuosta  noin vaan ja alamäet  myöskin. Vettä  vaan silmistäni   tirisi, korvissa  suhisi ja  kurkkua  puristi. Kovaa kuulkaas  menin. Kun  viimeistä päiväää  ettensano. Ennenkuin kunnolla  tajusinkin niin maali  tuli vastaan.  Soli  kaharen  mettäkärryn välinen    paikka.  Linnan Einon  markilla.

Kului  tunnin verran  kun  tuloksia  alettiin huutamaan. ...eeensimmääneen....Eero  Mattila.......tooiiineeen  Pentti  Rajakangas......kooloomaaaas......ja   niin kävin pienen  voittopytyn noutamassa. Sellaanen  kevyt ja  piäni, mutta  siinä luki jotta 1.  Ja olin  ylypiää  niin  palio, kotiini  takaasin hiihrin viälä lujempaa  kun  itte  kilipaalussa.  Isä  ei millään meinannu  jaksaa  tulla  mukana  mun vauhris.....mukamas.....se  hiihti  omilla suksillaan mun  perässä  ja huuteli että  hellitäs  vähän.....Jäläkeenpäin, myähemmin  hoksasin , isompana,  jotta  Isä  mukamas  ei meinannu mulle  päriätä.....heheeh....sillä kehui  mua.

Ja  seuraava  päivä oli  Sunnuntai, aamulla noin kello  11,00  kun  mun  kotiini  kolome miästä tuli. Rajakankaan   Pentin isse, Linnan  Eino, sekä  hänen  veli  Eero . .."tuataaaa...meinaan......yksi  sanoi....me ollaan  tullu  siihen tulokseen  ..meinaan...ettei  Eero   voinu Penttiä  voittaa.......jos  ajanottajalle tuli meinaan vahinko ja  väärä aika...jotta  jos sittenkin  Pentti voitti  ja  Eero   tuli  toiseksi...ja  me  nyt  meinaamme  että  jos  vaihrettaisiinkin ne  pytyt...niin  että  Eero  antaa  sen  ykköpytyn ja  Pentti  antaa  sen kakkospyttynsä.....meinaan...."

Linnan  Eerolla oli  Pentin  kakkospytty  käressään  jota  mun isälle  ojensi.....

Mutta.....Väinö isäni sanoi  kovalla  ja vakaalla  äänellä.. "ei muutoon oo  oikia  teirän puhe...itte otin omalla kellolla  aikaa  ja siitä näjin, että  poika  voitti kirkhaasti  pentin....ainakin  20  sekunttia...mitään pyttyjä ei  vaihreta......näkemiin".Ja  porukka  lähti. Ovi vaan narahti. Klons.

Myöhemmin,  noin  viikon  päästä  oli  myös  hiihtokilipaaluut   Ojalassa, jossa oli  melekeen samat  mukulat  hiihtämäs, myös  Rajakanhkan  Pentti ja  voitin  hänet kirkkaasti. Enää  ei ketään meirän  markilla  näkynyt vaihtopyttyjä käsissään  pitäen........

Ekku Mattila.