tiistai 5. huhtikuuta 2022

Aleksis kiven kuolinmökiltä ....Jalasjärven Ahonkylään......kyllä kuulkaas oli jännää.

 5/4-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤

Todella  koleaa  Tiistaipäivää. Tätä samaa  ilmaa  luvattiin tämän viikon, mutta  ei se haittaa.Koko ajanhan mennään  kesää  kohden....ja nyt  kirjoitan valoilmiöistä,  lähtien  Tuusulan  Aleksis  Kiven kuolinmökistä,  1985,  Jalasjärven  Ahonkylään,  myös  vuonna  1985.

Vuonna  1971  sain pienehkön  hulluuskohtauksen ja  tuuumasin että jospa  sotken polkupyörälläni Suamen  lappiin , parin kuukauden reissun ja  takaasin  Hesaan, jossa  olin asunut  vuodesta  1964. Ja  eikun matkaan, Elokuun paikkeilla,  mutta ensin  toppasin Järvenpäähän,  Rauhanniemen leirintäalueelle, johon  pystytin  piänen  telttani..jee.

Ensinnä:  koko sen  ajan satoi  todella kaatamalla, enemmän  kun siitä kuuluisasta Esteri erseestä, suorastaan  saavista  kaataen ja  siispä  tuumasin että olkoon  Lappi,  olen täällä  teltassa  muutaman päivän ja sitten takaasin  hesaan. Noh, yhtenä  päivänä  lähdin ajelemaan  huvikseni  kohden Keravaa, sitä  vanhaa  hiekkatietä, kun näin  viitan  jossa  luki: Aleksis Kiven kuolinmökki ja  heti  mä sinne   menin.

Mökki  oli   pieni  ja harmaa, kolkon  oloinen  ja  murheellinen.  Hetken sen pihalla  seisoskelin  kun siihen  ilmaantui nainen, joka oli  opas  ja  avas mulle  oven  mökkiin. Ja  sisälle menin. Melkein  heti  kuului  jostakin ylhäältä  kova , kuten  rummun  kumahdus,  kovaa rapinaa ja kolinaa, sekä  erivärisiä kirkkaita  valoja  vilahteli  yltympäri. Ne valot  oli  eniten  huoneessa  olevan  puisen  sängyn  kohdalla/päällä.  Luulin ja  olin hetken jopa varma että  ne kaikki kuuluivat jonkinlaiseen, etukäteen äänitettyyn juttuun ja  aina kun  turisti  tulee sinne  sisälle,  "levy" pannaan  soimaan..mutta  ei..Se nainen/opas  oli  rynnännyt  kauaksi  mökin  pihalle ja mua  katseli ns  silmät  teelautasen kokoosina.......kyllä  likka  pelekäs...iiiiiik...

Kauhiaa  hän hoki, kauhiaa....ja  lähti jonnekin hameensa helemat  heilahdellen. Niin tein minäkin, muttei  mulla mitään hametta  ollu. Lenkkiverhat  .

¤¤¤¤

Noh....vuanna   1984  ja  85  kävin  muutamalla  kerralla  samassa mökissä,ensin yksin ja  kun olin hurmannut  yhyren Kauhajokisen  flikan , (josta  tulikin mun  vaimo, Milla) ,  mun  kainalhoon, niin  hänen kanssaan ,  1985, mentiin  Aleksis Kiven kuolinmökkiin...Ja  samat  jutut  tapahtui. Valoja  vilkkui,  rummut päräji,  vintissä  kolisi  ja molemmilla  meistä oli ns karvat pystys. Noin   kuukauden päästä   saimme  houkutelluksi  Millan  vanhemmat  kans  sinne  mökkiin ja  ja ja.....taas  "levy"   soi, vintissä  kolaji niin maan pirusti  ettäh, koko  mökki   täräji ja  valojat  lenteli eestaas...viuuuuuh..Tuleva anoppini  oli  naamastaan  kalapeempi lakanaa  ja  aika  nopiaa  hän  ryhtäs kikit  hyppien  mökin pihalle huahottamaan kauhusta...iiiiiik...

Ja noh taas:

Kun oltiin  muutettu  Milla  rouvani kans Jalasjärven Ahonkylään  vuakralle, yhteen  entiseen  osuuskauppaan,  1985,  Kesäkuussa, niin  seuraavan  vuaren  kesällä, siis  1986, kun oltiin  molemmat  nukkumas,ilikialasti , molemmat,  jotakin  kello  04,00,  heräsin/havahruin   kirkkaaseen  valopisteeseen, noin  5  senttiä  kokooseen. Se kökötti  sen huaneen  ikkunassa,  ulkopuolella, joka  oli  aika  korkialla, ihan huaneen  yläosassa, paikallaan ja  rouvanikin  siihen havahtui...melekeen  kiliaasi  kauhusta ja  käpertyi  mun  kainalhon, ihan  kiva, juu. Minä sanoin että älä yhtään pelkää,  tua on  piäni  uffo tiedustelujuttu ja  se  luuraa  että missäs  se  Nasiiri  Ekku  Mattila  on  ja  rouvani  enee  mua  puristi, eikä se  taaskaan mua  yhtään  haitanna. Ihan kiva Juu. Sanoin  ääneen  että tuuppas   valo mun kämmenelle ja se  tuli, suaraan mun käteni  kouraan, siihen jäi  ja  sitä liikuttelin eerestaas ja se valo pysyi siinä koko ajan.  Olisittepas nähneet  mun  rouvani  silimät, noli  ainaskin  teelautaseen kokooseet  ja  viälä  lujemmin  hän mua  itteensä puristi, melekeen multa  henki  toppasi, mutten yhtään siitä  piitanna. Soli  ihan kivaa  taas..juu...meinaan.

Ekku Mattila.