perjantai 24. kesäkuuta 2022

Juhannusmuistoni senkun jaaatkuuuu......1973. Mikkeli.

 24/6-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Huomentapäivää: Tein tunnin peltolenkin , tulin kotio ja kuten eilen  taisin   luvata, niin  jatkan sitä  juhannusmuistojani vuodelta  1973. Siis    tulkaa mukaan  kun  olen Mikkeliin  menossa, pualiksi  märässä nahkatakissani ja  yhä   vähän oksennuksessa  haisevassa    tavaroissani.  Se  Mikkelin  leirintäalue  oli niin jännän  nimisessä   paikassa/niemen kärjessä  kun  kirkonvarkaus.

Kyselin  paikkaa  pitävältä  nuarelta avioparilta  että häh??   mistäs    nimi moinen ja  he  sanoivat: Isoonvihaan  aikana  ryssät  ryösti  koko  Mikkelin  seudun, mukana  3  kirkon  omaisuus ja  niitä raijasivat  yhden niemen-saaren välissä   soutuveneellä.  Mukana  oli  yhden kirkon  komia  kirkonkello  ja koska  ne on yleensä pronnssista, niin  meinas  sulattaa  niistä   tykinpiippuja.  Mutta  isoo taivaan  Jumala  päätti toisin ja keskellä  saarten  väliä  koko  venhes  uppos  ja kello  plumsahti  pohjaan.......molksk.. Tästä muistosta  sitä  kohtaa  lahtea/järven selkää  sanotaan  tänä päivänä  kirkonvarkaus.

Ahaa...nyt itte asiaan. Menin siis  sinne  kolmannelle  leirintäalueelle  päivän aikana, Mikkeliin  ja eikun teltta  pystyyn.Uskoin  lujasti jotta ny.Saan olla kaikes rauhas, mutta  itä askaa. Noin   tunnin kuluttua  paikalle  moottoripyörillä .....tuli, juu juu....taas humalaisia  keskenkasvuusia  ja  ainakin  10 jossei  enee.  En niitä viittinyt   ruveta laskemaan vaan luulin  että ne  lähtöö  kun kaliat heiltä loppuu. Mutta  ehei.  Ne alkoi  jumalatonta  meteliä pitämään  ja suurin  hauskuus  heillä oli mun  moottoripyöräni  joka oli vaan 250 kuutioineen. Heillä taisi olla   tonniaja satasia  jokaasella ja joppareille  sellaasia  punahuulihualia, taikka  sellaasiksi  tulevia. Heidänkin  mielestään mulla oli  mopo.Lasten  pyörä.

No  enhän siitä suuttunut vaan   koetin  olla  kuten rauhan miäs. Sellaaneen  merkki  oli mun  prätkäni molemmilla pualin  tankkia, siis  rauhanmerkit.Myös  nahkatakkini, joka oli  melekeen jo  kuivanut  eikä enää haissut  oksennukselle,  sen selkäpuolella.  Olenhan  1960  luvun  hippikersa. Juu. Suurimman  virheen  teki  sen lauman suurin  kolli, sellaaneen ainakin  185-190   senttinen, isoo  ja  riski  rumanaama.Hää  pukkasi mua  aika lujaa oikiaan  olokapäähän, muks. Ja  saman äänen , muks, kuului, kun  tinttasin häntä  turpaan. Aika  lujaakin koska  seliälleen  kolli  lennähti  ruahikolle.  Sitten alakoi  joukkotappelu. Kollit  vastaan mua,  tulevaa  Nasiiria/aikamatkaajaa. 

Porukkaan   tuli mukaan  kollien  huarat...heh....niillä oli  nahkalaukuissan  ilmeisesti kaliapulloja/muita jokka   kilisi  aika  iloisesti kun   mua  kohti  koettivat  pussukoillaan  iskeä.Mutta oon aina ollu  nopia ja mulla on ollu, kuten yhäkin,  tälläisenä  76  :lla  refleksit  tallella  ja ei  mulla  mitään hätää  ollu  siinä tappelussa. Noh, sen  leirintäalueen  hoitajamiäs  tuumas että hänkin   tulee  mukaan  juhannuskarkeloon ja  tuli mulle avuksi.  Läiski  olan  takaa  niitä  renttuja ja kun  vahingossa  osui  niiren kollien "hualien"  turpiin, niin  aina  anteeksi, anteeksi pyysi.  Se mua nauratti niin etten  meinannut  kunnolla keksittyä  itte  taisteluun.

Ja niin se  sota taistelu loppui.  Minä  ja se  leirintäaluemiäs  voitettiin koko  kahakka  9-0. Raapoksia  naamoillaan  kollit ja niiren  hualat  lähtivät karkuun. Niin oli kiirus  etteivät  hoksanneet  moottoripyöriäänkään  käyntiin  laittaa, vaan niitä  lykkivät  vierellään. Vilikuilivat  koko ajan  taakseen ettei  noi hullut  vaan  tuu  uurelleen ja heitä  hakkaa.

Ja niin palas  rauha maahan. Linnut  lauloi ja  paistettu makkara  tuaksui. Mulle  tarjottiin  ne ilimaaseksi, limunaatin  kera, sinapista puhumattakaan, kiitokseksi kun  hoirin ne  rähinöitsijät.Oli se kiva  juhannus kuitenkin. Oli se.

Ekku Mattila.