perjantai 28. kesäkuuta 2024

Olin(ko?) Vaasalehden toimittajana Laihian käräjätuvassa 1993...?

 28/6-2024.

EKKU.

Ompas  lämmintä mutta senkun.Pian on sama  pakkasta ,  lunta  ja pohjoistuulta. Nyt  naatitaan  kesästä...................eiksjuu?

Oletteko valmiina? Näettekö että olen just parhaillaan Laihialla oikeus-virkatalossa  ja  vuosi on jotakin  1993. Eräs tuttuni, jolta oli  viety  ajokortti  pois ja   kun pyysi että  viekkö hänet  Laihian  käräjätupaan ja sanoin  että tottakai vien.

Ja niin  käräjät  käynnistyi , Renko Kyösti oli  syyttäjänä  ja  koko  juttu  meni  vajaassa  tunnissa  ohitte. Ennenkuin  tupa  tyhjeni niin  oikeuden puheenjohtaja  viittasi  mut luokseen  leivättömän pöydän äääreen  ja sanoi...tehän olette  Vaasalehden toimittaja......ja sen takia  selostan  teille  tarkemmin oikeuden antaman ratkaisun.....menemmekö  huoneeseeni......?

ja niin tehtiin.  En piekana  ehtinyt  sanoa etten  oo  mikään  Vaasalehden toimittaja, se  varmasti saattoi  vaikuttaa  antamaani  näkökulmaan, sillä  päälläni oli  1000  markan puku,kraka kaulassa,  valakooneen  paita, sekä uuret  kenkulat  jalasssani.  Siihen vanhaan  aikaan, kun mulla oli varaa, niin, varsinkin  kesisin  liikuin aina puku  päälläni  ja olin kuulemma  ihan herrasmiehen  näköinen. Minua  sanottiinkin pukumieheksi.

Ja niin  puheenjohtaja  selosti ainakin  30 minuuttia  oikeuden antamaa päätöstä  ja  minäpoika  kuuntelin. Lopuksi   otti kopioita  päätöksestä  että  voisin Vaasalehteen  kirjoittaa  tarkemmin  . Minä kiitin  kohteliaasti, pokkasin  vähä  kynnyksellä  ja  lähdin.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

sekä  toimittajakin  vissiin.

puh: 0466840923.