tiistai 16. maaliskuuta 2021

Noniih.....koska oon viälä henkis, niin eiku ethenpäin vaan Ekku.

 16/3-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


Huomenta .

Kolmas  päivä   sairaalareissujen  jälkeen ja oon yhä henkis, mutta  sehän on  selvää. Jumala ei  huali ja  iru(p puuttuu) tietää  joskus  saavansa mut.  Toisaalta   vastaan  kyllä meinaan  laittaa  jos  tua  jälkimmääneen mun aikoo napata. .......Kun äsken  kiiparoittin   tänne  meidän  asunnon yläkertaan, jossa  tämä  somekone on ,  tänne on  palio portaita ja sen kyllä (nyt) huomasin. Ennen   "sairaalaa"  loikin tänne   kun nuaret  poijankollit , kolomella harppauksella , monen  rappusen ylitte, niin  eipä nyt. Pirskatti !!!..meinas heti  alkaa  syränpumppu  jyskyttää , vaikka  joka  rapun yksi kerrallaan tänne  nousin. Noh  ainakin  , vissiin  pitäisi, saamani  lääkkeeet  auttaa, taikka sitten ei. Nyt  tarvitten  sellaaseen pillerirasian, kun vanahat  kääkät ikään, jossa  on  palio  lokeroita ja niihin  tarvittavat  pillerit  vuorokauden  aikana.  Samhreri mulla on ny  6  eri  lääkettä  ja   3  purkkia  luannonpillereitä   päälle. Luulis että  ne kaikki auttaa  , taikka (taas)  sitten ei auta.

Mulle  tuli  aamulla  hiano  vertaus, varsinkin  kun on kyseessä  ihmisen syränpumpun  toiminta  , taikka ainakin miten se  voi alkaa "eitoimimaan" joskus. Sitä  syräntä  voi  verrata vaikka auton moottoriin  , siitä menneviin  erilaisiin letkuihin ja muuhun  hilpetööriin.  Useasti itse  moottori kestää ja  hyrisee vuodesta  toiseen, mutta  joskus  siinä oleva(vat)  letkut  saattavat  pettää ja  silloin  auto  ei pelaa  enää  kunnolla  ja jossei mitään huoltojuttuja  tehdä, niin  eikun kierrätykseen  vaan.

Immeisen syrän  on se auton moottori. Mielestäni  , ainakin mulla, pitääs  moottori/syrämeni olla  sillai  suhtoht/kunnossa, jos  ainakin ottaa  vertailuun  mm  liikuntani/ym  ns  terveet elämäntapani. Viinan/tupakin käyttämisen lopetin vuonna 1969 ,  enkä esim koskaan ole  "sortunut" nykymaailman  erilaisiin  "savuihin" , enkä  eres  vieraissa  ole  käynyt koskaan. Ne kaikki on ollu  mun hyviä tuttu(heeeheeeh)ja....nono....mees Ekku asiaan siitä.

Ja meenkin: Tuli  aamulla  mieleeni  vanhat ns  työläisaikani ja  esim Nokialla . tarkoitan Helsingin Nokian Salmisaaren kaapelitehdasta, jossa olin mm  koneasentajana  9  vuotta kaikkiaan. Ensin mua  opetti yksi kadespaska Nurmijärveltä ja sanotaan  häntä vaikka  Nummeliiniksi. Soli  lukenut  ittensä iltakoulussa jonkinlaaseksi   koneteknikoksi  ja luuli  osaavansa  kaikki mitä osata  voi. Yhden kerran  sellaaseen  suureen  hissi-hissin  (jännä sanahirviö) ovi oli  menny  rikki, se ei enää  toiminukkaan  jos  trukki sen kohoralle  tuli. Heti kun siihen paikalle mentiin, niin    sanoin että  tuossa  ovessa , sen kummallakin puolella  on sellaaseet kumiset  ilmaputket ja kun siihen joku koskettaa, esim  trukin  seinä/ym niin sen putkien  sisällä olevat  ilma iskeytyy  ylöspäin josssa  on sellaaneen  katkaisin joka  vuorostaan avaa sähköösesti  sen oven.  Niinpä  tämä kadespukki  melekeen  huusi että kuulkaas  tuota  Mattilan pöpiä mitä se  puhuu..mukamas ilmakatkaasiin  ja nauroi  mahan kippurassa.Minä lähärin siitä pois muutoon olisin  flaataassu sitä  kadespersettä  nuppiin. No....tunnin  kuluttua  näin  meidän pomomme ja  se  sanoi mulle että onpas  se Numeliini  nälli kun  heti hoksas sen  trukkihissin  vian ja mä siihen että mitä ittua??  minähän sen vian havaattin ja siitä kerroin Nummeliinille johon pomo sanoi että "Ekku....kyllä minä sen  tiedän...olin silloin siinä  lähellä ja kuulin  miten selitit  sen  vian ja  myös  kuulin ja näin  miten Nummeliini  nauroi  mahansa  hytkyen" . No niin Ekku...sanoi pomo...tehdäänkin niin että  olet nyt vakituinen  koneasentaja  ja saat  ottaa kenen haluat  oppipoijaksesi ja luulen  ettet  tuota Nummelia  vissin kelpuuta ja mä siihen että kiitokia  palio....juu  ettin   toisen  oppilaan.

Nohniih. Täs  tuli taas  vähä  aikamatkaajan jupinaa ja nyt  menen  alakertaan ja  nappaan  yhyren    syränpillerin sekä  jonkun toisen. Se kuulemma  pitääsi avata  verisuonten  putket(niinkun  autossakin teherään vaihtamalla  ne uusiin)  ja  saattaa  olla että mäkin  noilla  pillereillä päriään  aika  pitkäänkin, taikka siten en.  Jos en  päriää niin sitten verisuoneni avataan jollakin  pitkällä  muavirassilla tökkien  että  ne klimpit lähtöö/irtoaa  sillai  varovaisesti liottamalla ja etteivät tömährä  kerralla  mun  syränpumppuuni ja  jos niin   käy.....niin  mule  tuloo torella vakava  "rippi".

Hyvät päivänjatkot  sinne teille jokaiselle.

Ekku Mattila.