lauantai 13. maaliskuuta 2021

Synnnyin 19/4-1946 .....PITKÄÄÄÄÄNÄÄÄÄÄÄ ............... PERJANTAINAAAAAA........(ei vissiin hyvä?)

 13/3-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja,

Clairvoyant.


Huomenta kaikki.

Taas, kuinkas muutenkaan,  ajelin  Kurikan  Huutokauppa-hallille  jossa    johtaja  /Markku  oli  löytänyt  minua taatusti  kiinnostavan kirjan, kuten kuvaskin näkyy ja  heti siitä  sen   yhden Euron Markulle  ojensin.Kirja on  tehty  1917  , siis  melkein  siinä  käytyjen  tapahtumien  hetikohta joka  asia  tekee  kirjasta  vieläkin kiinnostavamman. Kaikkihan sen jo tietää  että olen kova lukemaan  ja  juuri  vanahaa historiaa/elämänkertoja. Luulenpa, taikka olen aika  varma  että  tänäillalla  jo  alan  tuota  kirjaa  lukemaan, sillai sopivasti, koska  sen  edellisen "aatusta" kertovan jo luin  ns  läpi.

Ja  sitten, taas kuten  tavallisesti, ainakin   Lauantaisin poikkesin   "ykän"  kirpparille, joka sijaitsee  vain noin  kivenheiton päästä Markun  huutokauppahallista. Heti ovesta  sisään mennessäni maksoin  kaksi  kaffia  + pullan  etukäteen , josta toinen  mulle  ja  toinen  Jupelle. Hän   käy aina  ykän  kirpparilla  ja  jua  kaffin  ja  syä pullan juu. .....ja  niinhän siinä kävikin  että Jupe sinne  tuli  5  minuutin  päästä ja  kaffia  joimme sekä pullaa  navan alle. Kului noin  30 minuuttia ja minä  kirpparin hyllyjen  väliiin  kirjoja  etsimään  ja  kas..kas.....siellähän oli,  ihme sentään, vanaha  alamanakka  vuodelta  1946. kaikkihan se jo melekeen  tietää  että  mun syntymävuatenihan on just  tuo  1946  ja  eikun  vihkosta  plaraamaan.......esille   käänsin  sivun jossa  oli  Huntikuu  ja  19  päivä...ja  sehän oli......herranen  aika  sentään.....Piiiitkääääääperiantai. Minä melekeen  kauhusta  kiljaisin, mutten  ihan, mutta kuiteskin valkooseksi  valahrin ja jupelle sanoin:" Hitto soikoon,,,nythän mulle  muutama  asia  selvisi....koska  melkeen koko  elämäni aijan  olen  ihmetellyt että minkä takia  tuntuu  että  kaikki  on  niinkuin  päin/peetä mun eletyssä  elämässäni.....vaikeuksia/hankaluuksia/kaikkea-moskaa  on  eteeni kannettu ja  joskus  olen(kin)  sanonut ,  kovassa masennuksessa/alamaissa ,että olisi  ollu paree jos en olis  ollenkaan  syntynykkään....kipua  ja  voivotuksia, itkua  ja  alavirettä on   elämässäni enimmäkseen  ollut  ja  siinähän se  suurin syy sitten onkin....Syntymäpäiväni  19/4-1946   oli  PITKÄPERJANTAI....!  ....ei vissiin hyvä......

Voi vain  ajatella......: Alahärmän  syntymäkotini  saunassa   19/4-1946  äiteeni  punnersi/ähki  synnytystuskissaan , vain muutamaa kuukautta    toisen maailmansodan  jälkeen , minut ,  vain  1976   vuotta  Jeesuksen  ristillä tapahtunen  kärsimyskuolemansa  jälkeen.  Toinen....:ei vissiin  hyvä mulle  ?

Vai ?

  Ekku Mattila.