sunnuntai 24. lokakuuta 2021

Kyl rehellisyys välillä kannattaa.......niinku.

 24/10-2021.

Ekku  Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


¤¤¤

Vuonna  1991  muutimme tänne Kauhajoelle , lähelle  Aronkylää,   itse  keskustaan  noin 9  km , Aronkylään  5,5 km  . Siihen  aikaan   siellä oli  pieni kyläkauppa   josta sai  ne tavanomaiset, maitoa,  leippää, pullaa ja  sokuria, makkaraa  sekä   sinappia  ja  vaikka  mitä. kauppaa  piti  Teuvan Horonkylästä  olevat Kai  ja Mari  niminen aviopari  joten kaupan nimeksi tuli  tottakait  KAIMARI...

Heti alusta saakka  siinä  kaupassa  asioin, jo sen takia  koska halusin  edesauttaa/ylläpitää  pieni/ yrittäjiä  ja muutenkin    kaupan  pariskunta  oli   ihan sopivia  ihmisiä.  Noh  yhtenä  aamuna  Kaimariin  menin  100  markkaa  taskussani ja  ostin  muutaman  maitolitran,  pari leippää, kaffia  ja  pullaa  sekä muuta  pientä , karamelliä  kans  tottakait  ja ne  kassiin sekä kassalle maksamaan. Minua ennen  kassalla  oli  pari  muuta ja  siinä odotellessani   laskin päässäni   että  minun  ostokseni  maksaa  noin 30 markkaa ,  kassa  vapautui, sen eteen pöydälle  nostelin ostokseni, Mari ne  naputteli koneeseeen , sanoi    hinnan  ja minä   100 markan setelin hälle ojensin...

Heti kun  kauppias  antoi minulle  rahasta takaisin  huomasin että sainkin vaihtorahoja  500   markan edestä,  noin  470 markkaa . Jäinkin Marin eteen  seisomaan ja  meidän keskustelu  sujui  jotenkin seuraavalla  tavalla:

Minä: öö  onko tuo  kassakoneesi  niinku uusi?

Mari:  on se...kolome   kuukautta vanha.

M:  ookko  koulun  käynyt niinku  ?

Mari....tuotaaaaa  olen tottakait ....ööö....ööh.

Minä: saikko  laskennosta  hyviäkin  numeroita  niinku  ?

Mari:  juu sain....sain....

Minä: meinaakko  ?

Mari: kyyyyyyylllääääääh...(ja alkoi olla  aikamoisen kylästyneen  näkööneen "

Minä: emmä muuten kysele, mutta  kun annoit  vahingossa mulle  500 :sadasta  takaisin, vaikka  maksoin  satasella ........

Mari: Voi herran  tähären....kylläpäs  olet  todella rehellinen....voi  yhyren kerran....kiitoksia  paljon....kiiiitoooksia  paljon......kiitooooksiaaaaaa........korjaan   sen heti.


Ekku Mattila.