maanantai 4. lokakuuta 2021

Voihan poijaat tuata nuaruuren hurijaa aikaa...

 4/10-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


¤¤¤¤: 

"haeppas    poika  osuuskaupasta  kaivonkirkastusainesta"    sanoi Isäni Lauantaina    Kesäkuussa  vuanna  1964. Sitä ainesta  pudotettiin  prunniin /kaivoon, joka oli siihen aikaan   jokaisella   perheellä, kuten meilläkin  ja kaivon syvyys  oli  9  sementtirengasta. Kun renkaan   korkeus  oli    noin  80 senttiä/ sisämitta  metrin ,  niin  selviää että  kaivomme oli syvä. Koetin  sanoa   sillai  vastaan  koska  Lauantaina  tapaan  meillä  nuarilla oli  "muuta  juttua"  , tansseineen/tapamisiin  ja mulla sellainen  oli  Ylihärmän  Prännin kylässä.  Sanoin että joutaahan sitä  ainesta  Maanantainakin hakia, mutta Isäni sanoi...."mene  hakemaan sitä  ...menes  jo"...  ja  mää menin....

Olin   ammattimaisen  kuarma-autokortin  saanu muutama  viikko  ennen ja  ostanut  Opelin, sellaasen vanhan  1958  vuasmallisen , jonka  sisään  menin  ja  kovaa   haipakkaa  osuuskauppaan , hiakka vaan  rapisi  ,Voltin  keskukseen, Osuuskauppaan ja  Pentti  Suomalaiselta , soli  kaupan myyjänä  sen  kirkastusaineen  ostin, autoon äkkiä takaasiin  ja   kotiani  kohti. Vfruuuuuuum....vfrrruuuuuum..

On pakko tunnustaa että  ajoin liian  kovaa, (80 ) hiekatiellä jossa   oli  60  nopeutusrajootuus, koska  mulloli  kiiruus  sinne  Ylihärmään.  Noin  500  meeteriä ennen  mun kotiani, oli  tienhaara  jota   pitkin pääsi  oikialle kurvaten  Hanhimäkeen ja on yhä, kummakkin, se tiänhaara  sekä  itte  Hanhimäkikin, kun  äkkiä näjin suoraan  edessäni,   tiän vasemmalla  puolella  pyöräälijän , noin  40 meeterin päässä,  kun se ,   hemmetti  soikoon  yhtä/äkkiä  kääntyi  oikialle , sitä  Hanhimäen  tietä kohden ja  suoraan  mun  eteen  ....moon  aina ollu nopia  refleksistäni  ja oon yhä  ja senpä takia  käännin salamana  autoni oikealle, ojan  ylitte  suoraan mettään....muutoon molisin  tappanu sen vanaha akan.

Jaaatkuuuuuu..

Kililikikili...kalikalikali..töms...tööööms...kilikkili..kalilakalikalikili...ryyyskyss....räiskiiissss......töms...töööms...  ja  kirkkaita  salamoita  silmissäni näjin....tunnin  olevani  isossa  astianpesukoneessa, joka  pyöri  vinhasti  ja  kaikki  siinä sisällä  olevat  lasitavarat  menivät  rikki  ja  minä pyörin niiden mukana.....kilikilikilikili...........ja menetin ns  vinttini  pimeeksi. Heräsin  ja  tajusin autoni olevan  tien  oikealla puolella  ojassa  katto  alaspäin, ikkunat  rikki ja  auto oli  littaantunut  noin  puolisen   meeteriä  vallan. Kolome  silimännäkijää  oli  havaannu  mun autoni, joka pyöri  ,  3  kokovolttia, ns   pystyssä /pitkittäin  siinä ojassa ja   jäi vatta  ylöspäin  savuten , minä  pyörin sen mukana  tietysti.  Siihen aikaan  ei  ollu  turvavöitä ja on  todella kumma asia  että jäin ns  henkhiin,sanoi    Mattilan Kauko, joka  oli muurari  ja näki  sen  onnettomuuren  ihan  läheltä.

Niin.....auto taikka se romun hinasi  Ikolan  Pentti  jolla oli  traktori  mun  koron  pihaan  jossa  äiteeni  kovaan ääneen  huakaali  ja siunaali  että. .."mitä sä  niin kovaa ajoit....voi yhyren kerran..". Niin...  noin tunnin päästä   olin  Haldin  Rose linia-auton  kyytis  matkalla  Ylihärmän  Pränniin....juu...vataani/selkääni/käsiäni/niskaani/kurkkuani/rintaani   kivisti niin maan  irusti  että ja  koko  ajan salaa  räin  veriklimmppejä  sen linia-auton  takapenkin   viereen.  Onneksi  kuski; joka oli  Sissalan  Osmo  sitä havaannu,   sillä solis  ajanu  mun kyytistään kesken  ajon  pois. Pualikualleen  nuaren kollin.

Ainiin.....tottakait  menin lääkäriin....heheheeeh...en  muuten  menny. Monta  viikkoa  kipujani  kestin ja  vasta  vuonna  1965  keväällä Hesassa, jonne  molin  muuttanu,  tyäpaikan  plääkäri  havaatti, kun se otti  musta  rongtenin/sun muita  kuvia, että  mulla  oli  oikialta  pualen  kaks  kylykiluuta  murtunut ja  vasemmalla  pualen kans  kaks. Niinja  kurkustani oli jääny  joku  ihimeen  lihanriatales  roikkumaan ja son siellä yhä tänäkin  päivänä maailman  tappiin saakka.  Siitä  lihanpalasta  johtuu  että mä aika usein  ns kröhin...,,röhkg...röhkg....ei soo  rikkaan  yskää....köh...köh...

Ekku Mattila.