keskiviikko 27. lokakuuta 2021

Löysin(kö?) kymmeniä tuhansia vuosia vanhan kivi-iskurin ?...

 27/10-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤

Nony   kuulkaas  hyvät  fb-kaveriini  !!!

Tänään, kuten havaattitte  olin taas   peltolenkilläni  ja  mettän reunasta  sumun seasta näin kaksi  komiaa  hirviä. heti niistä muutaman kuvan  ottamaan  ryhdyin ja ne seistä  kökötti  koko ajan paikoillaan. Luulin  ensin että jokku  hirviporukka-hyväkkäät  ovat kekanneet  laittaa  pellon  reunaan  kaksi  isoa  paffista  hirven kuvia  ja    ovat, ne  mettämiähet  kyttäämässä  kun   paikalle tulee  lisää  hirviä , koska  ne  luuloo  ettei mitään vaaraa oo....ja  pum..pum..pum...

Ja  tottakait  mun uteliaisuuteni  niinkun heräs  ja hirviä kohti  mä  menin. Vähä  sillai  kuitenkin  pelekäsin, taikka en oo  koskaan peliänny  mitään, että jospa  ne kyttääjät posauttaa mun  kokonaan kualleeksi, sillai vahinkossa, mutta   tuumasin   jotta  sama  se  ja  "hirvien kuvia" kohti  etenin. Vasta   ollessani  noin   20  meeterin päässä  niistä  "paffikuvista"  niihin tuli  eloa ja  kumpikin, ensin mua kohti hetken aikaa  luuraten, hitaasti  liikkui  mettän suajaan, joka  oli  noin  20-30  metrin päässä ja  katosivat. On jännä asia  koska  ne eivät  lainkaan mua peliänneet. Tämä on  toisaalta  mun tappauksessa  yleistä.  Mua ei kukaan  ns  eläinmaailmassa   elävät pelekää. Ne  visiin  luuloo  ettoon niiren  kaveri.Niinkun oonkin.

Mutta nyt  tuloo  se   itte asia. Pitäkää  ittsestänne kiinni  ja  haukkokaa  henkeänne:

¤¤¤

Ihan  (taas)   uteliasuuttani   menin  niiden hirvien jäläkiä  tutkimaan ja niitä  ei palio  ollu. Ensinnä se  kohta pellossa, jossa   noli  olleet, oli  hiljakkoin  käännetty, se oli savista/velliä/sotkua ettei siinä  voinut   selviä  jälkiä  nährä.  Sellaista  teutaroimista  vaan oli  ne  jäliet. Meinasin  siitä jo  matkaani jatkamaan kun havaattiin  yhden  savimöykyn  päällä  jännän  mallisen  lituska kivepalan, sen käteeni  otin  ja  ooolaalaaaaaaa....!!??

Oon  palion  lukenut  vaikka   mitä, kuten tekin siellä ja vanahasta  kivikautisesta  historiasta/ym siihen liittyvästä myös kiinnostunut  ja...ja.....Kun sitä kivenpalaa  vähän vesiojassa  viruutin, niin  sehän iekana  soikoon  on  selvästi  kivikautinen  ns nyrkki-iskuri. Sillä  Wanahaan  aikaan irrotettiin  kualleesta  elukasta lihaa  sun muuta  luuyrintä, koska  siihen aikaan ei   ollu  viälä  Halapahalleja joista olisi  voinut ostaa  kunnollisen   Morapuukon...heh.  Muutenkin  tuon  kivikirveen löytöpaikka  sopii ...Laitasaari, joka  on  tuolla  noin   2 km päässä ja  tuan   kivi-iskurista  600  meeteriä, on  just eikä melekeen. Silloin ennenvanahaan  tämä(kin)  pellon osa  oli  veren, eiku  veden alla  kymmeniä tuhansia  vuasia  sitten, jossei  eneekin ja  Laitaaressa  oli  jonkunlaisia  ihmisasumuksia. Ny  siinä on vissiin käyny kuulkas  niin :  että  niillähän  vanahoilla  ihimisillä  oli  taito  rakentaa  kovertamalla   yhyrestä puunrungosta  vene/kanootti   ja sillä  kävivät  kalastamassa  ja sussiunakkoon .....yhden sellaasen  reissun aikana  joku  nolo  purottikin  tuan    kivi-iskurin  veneen  lairan ylitte...plums...ja sinne se  jäi, ennenkuin  mä, Ekku  Mattila sen   löysin. Hirvien opastamana.

¤¤

Ny  tuloo jännä asia: Oliko se  täys vahinko, että ne kaks  hirveä siellä  mettänreunassa  mua orotteli? jakun  näkivät  jotta ny se  Nasiiri-Aikamatkaaja.Clairvoyat  äkkääkin  meirät ja  tuloo  sen kivi-iskurin  löytämään ?   Että  se esine pitikin löytää ?Eiks  ookkin  jännä  juttu.  Mitäs sanotta ?

Ekku Mattila.