perjantai 14. tammikuuta 2022

Suu aukiiiiii.....

 14/1-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤

Päivää  sinne  teille. Mulla on muutamana  päivänä  vähän  särkenyt    hampahia , johtunee  näistä  kylmä/kuuma-ulko-keleistä  ja  mennäänpäs   SA: an  Oulun  Hiukkavaaraan ja  vuoteen  1964, Helmikuuhun. Melkein heti  mulla  alkoi  särkemään   yhtä hammasta, soli  ylähällä ja  torella  kovasti. Kun menimme  ns jotokselle,maastoon, joka kesti  5  päivää, niin  jouduin ottamaan  mukana  olevalta  lääkintäalikessulta   särkypillereitä niin useasti, ettei  se enää  lisää  suostunut  antamaan.  Nooh....Alahärmälääsenä  sisupussina  kestin, jollakin  lailla, monta  viikkoa  ja  kun särky  välillä lakkasi, niin eipä mitä. Se  tuli entistä  kovempana  takaasin  ja  meinasin  olla  aikalailla  lirissä. Voi sanoa  ja sanonkin  että kärsin hammassäryistä  koko sen   S A:jan,  2,5   vuotta  ja  kun helesinkiin  menin  takaasin  vuonna  1969 , niin silloin  ajattettelin  että ny saa  riittää.....meen  hammaslääkärille... ja menin......

Tilasin    Malmilla  olevalla  hampilääkärille  aijan, sinne  menin  bussi 72  , ovikellua  kilikutin  ja sisälle  menin.  Lääkäri oli  nuari nainen. Sanoi että ole hyvä  , osoitti  kirutustualia,  johon mä istahdin. Sitten hän  ripusti mun  kaulaan  sellaasen, niinkuin  vauvellille pannaan kaulaan,   kaulalapun, johon  liika  ruaka/velli  tippui ja  kurkkas  mun hampahiani.  ....sanoi että  voi  voi  ja voi  voi..kylläpäs  onkin  nua kaksi  päässeeet  todella  pahaan  kuntoon. Ne ovat   tulehtuneet  ja  se tarkoittaa  sitä ettei    kannata  laittaa  puudutusta,  se ei tehoa, , vaan  on  otettava  ne pois  sitä ilman. Ja  meni  sivuhuoneeseen,  jos  alakoi  keräämään  sellaaseen  muavikoriin  jumalattoman  ilikeitä  hohtimia,  sorkkarautoja,  koukkuja, sunmuita , ja ja ja ja......

Klonks  vaan kuului...klonks. 

Niin pani  sen hammaslääkärin  vastaanottohuanhen ovi, kun sen  kiinni  perässäni verin. Niin  juuri:  mää  karkasin, otin  hatkat,  lähärin  lipettiin.  Selekä kyyrys  takaasin  ulos  Malamin  raittiiseen ulukoilimaan, sieltä   samalla  72  linja-autolla  Helesingin  Kallioon,  Porvoonkatu-5-7  B  63  jossa  mä  siihen aikaa  asustelin.  Tjaa....mutta kuiteskin se  pakhon lähteminen  ei auttanut kun  neliäksi  vuareksi, koska  jouruin  kuitenkin  menemään  hammaslääkärille  vuanna  1973,  Maaliskuussa .

Heheeeh:  olen monta kertaa , kuten nykkin, miettinyt  melekeen  virnuulleen, että mitä se  Malmin  hammaslääkäri  miätti  kun  takaasin  tuli  siältä  tyäkaluhuaneestaan,  valamiina  mua  kiruttamahan, kun    se  tuali ,jossa  mun piti  istua, olikin  tyhyjä. Sen  kualalapun  sentään eherin  jättää  tualin  selekänojahan.

Ekku Mattila.