keskiviikko 19. tammikuuta 2022

Yksi ammateistani : olin lastenhoitajana noin 2 vuatta. Juu.

 19/1-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Helsingissä  ,   1964-1982, asuessani  syntyi  mun  ensimmäinen  vauvveli , 6/11-1970,  Kätilöopistolla, imukuppisynnytyksellä (aiaiaiaiaiaiai)   ja  olin  isänä  mukana  koko  verisessä tapahtumassa. Voi iesusta  miten se kestiiiiii.....kaikkiaan   28  tuntia....aiaiaiaiaiii.  Siihen aikaan  ei päässyt isät  mukaan synnytykseen vasta kun olivat  käyneet  synnytysvalmennuskurssin, joka tapahtui   Kallion    virastorakennuksessa, lähellä  Hakaniemeä. 

ja noh: heti  alusta   tuumasin että  tottakait  minä, vaikkoon   isse, osaan  vauvaa hoitaa ja  niin  se  sitten kävikin. Tuttipullosta  äirinmaitua  ja  muutaman viikon  ikääsenä  sitten  vähän   vellii, banaanaa  ja  herelmää, silleen ja  kaiken  keskellä  kus/ruik-vaippojen  tuhansia  vaihtoja. ......ja  nopiaa  muksu  olikin  jo  kuuren  kuukautta    nuari.

Sitten mä  tuumasin: Kunnyt oon valamis  kersanhoitaja, niin  menen  ja  laitan  lähikauppojen   ilimootuustauluille....." otetaan  lapsia  päivähoitoon" ja  sen teinkin. Jo seuraavana  aamuna  varhain ovikelloni  kilisi , kilikilikilikili , asunnossani  Porvoonkatu  5-7  B  63  ja oven takana  oli  pariskunta , sitten  toinenkin  ja  niin  musta  tuli  virallinen  lasten päivähoitaja : aamusta  kello  08,00-17,00 iltaan  että juu.

Kimi oli  Ruattalaaneen muksu,   3  vuaren  ja  se osas  jo  vessaan  askat/uset  lorauttaa  ja  Jaana  oli   4 ikääneen  joka  oli oppinut  samat  tavat. Mun  tyäkseni   tuli  niiden  jokapäivästen hoitotuntien  aikana  olla  niiden, sekä mun oman  muksuni   kanssa  Braahenkadun  lasten leikkipuistossa  aikaa  kuluttamaan  sekä  sitten  joka   välissä  kerroin  heille  omia  keksimäni satuja. Ja  voi että  kersat  kuunteli. 

Mutta:  ainahan niin käy, taikka eihän kaikille  tietystikään, meinaan  meille  iski  kauhia  A-ero  ja se tarkootti että  vuanna  1972   piti  kertakaikkiaan  sanua  hoitomuksujen  hoitotyä  irti, eikä  Kimi eikä Jaanakaan  yhtään siitä tykänneet, sanoi  niiden vanahemmat , "  hoitosetä  kertoo  hienoja  satuja", ja  vuanna  1973  ostaa  pätkäytin  moottoripyärän ja mää lähärin  mailmaa  kiärtämhän. Sillä samalla  matkalla oon  erelleenkin. 

Ekku Mattila.