sunnuntai 26. marraskuuta 2023

"hyi kunsoot sitten ruma"......1963....

 26/11-2023.

EKKU.

alias:  Jukka Pekka  Mattila.

puh. 0466840923.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Päivää....tulkaa  ny mukaan  Ylihärmään, Prännintielle, itse keskuksesta noin 9  km päähän, Lehemäjoen suuntaan, hiekkatien  vasemmalle  puolelle, siitä  tasan  900  metriä  ja  ollaan  punaasen  tuvan kohoralla, jossa  ulukosauna,  pari  isoa  ulkoratia ja  vuosi  on 1963.

Molin silloin  17  noin. Alahärmän  häjy. Nuari pirteä kollipoika. koko  elämä  eressä. Aiettä  tuntui  mukavalta. 

Olin  kutsuttuna  erään nuaren  naisen , vanhempien  kotia, tarkastettavaksi  ja eiku siis  mennään tuphan..

Jossa: Oli  palio  ihmistä koolla.  Suuren  pirttipöyrän  ympärillä. Itse talon  vanhemmmat, heidän  aikaansaannoksiaa 9  muksua,  niiden  mukana  tyrkyllä olevia  sulhasehdokkaita, kuten  mäkin  itte, ja  kaffia  juatiin. Oli  pullaa ja oli  piparia, oli kakkuakin  vähän, sokeria ja punaasta   maitua kannus..ja juuri oltiin  syämässä  emännän tekemää  riisipuurua ja  mantsikkakiisseliä  lisäksi..

Ja: Talon  nuarin, Anne, joka oli  4 ikääneen, niiden  tapaan utelias ja  suarapuheinen, mua   pöyrän toiselta pualen  tarkkaan tsiikaamaan, tutki ja  tutki, tsiikas ja  tutki, noin 5 minuuttia, kunnes  pamautti  korkealla  lapsen äänellää:

" Hyi kunsoot  sitten  ruma".

Hy kunsoot  sitten  ruma.....

Voi  perskelees.....kun  mua  sekunnissa  alakoi  hävettämään.....voi  jumalan tähären....salamana  naamani paukahti niin  tulipunaaseksi, ettei  sellaista puna- färiä oo koskaan mailmassa nähty, eikä  tulla  koskaan enää näkemäänkään, ei ikuna, ei koskaan ja  suussani oleva  riisipuuron pala  meinas tarttua mun  kurkkuuni.

Emäntä sentään sanoi....tyttärelleen..Annelle...mitä sä oikein  puhut,,mees  leikkimään siitä...ja Anne meni..leikkimään sivuhuoneeseen, jonka  ovenraosta  kurkki  mun suuntaan....

Tuo tapahtuma  vanhasta aijasta  on vissiin  jäänyt  mun  ns takaraivoon-mieleeni-ajatuksiini kummittelemaan, etten yhäkään,  tänäkään päivänä  26/11-2023  tykkää  kun ja jos mua  suaraan erestä kuvataan...kuten ootta havaiinneetkin mun  seinältäni.....paan aina ja yleensä  naamakuviani  sillai  vinosta suunnasta, ei  missään tapauksesta  erestä.

"hyi kunsoot sitten  ruma"..

Sanokaas ny onko mulla  iänaikainen paha  alemmuurentunne?

Häh?

Ekku  Mattila.