sunnuntai 24. tammikuuta 2021

Jaahaas. Wanahan päiväkirjani sivuilta. Tänään 25/1-1973.

 

24/1-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja/

Clairvoyant.


Välillä tuntuu  että  kenties  minun pitäisi  nakata  pesään ne  lenkki/päiväkirjani  joita  olen  pitänyt  vuodesta   1973 .  Sillä.......kuten tänäänkin, vuoden  1974  päiväkirjaani aloin  lukemaan ja  siinä olevasta elämänkaarestani  24/1-1973   näkyi seuraavaa.  ::::

Olin saanut   todella  pienen   "asunnon"  6  neliöisen  Helsingin  Tapanilasta ,  Laukkipääntie  27. Vuokra  aatana......400  markkaa  kuukausi  ja koska  mistään en  ollut onnistunut  asuntoa saamaan, niin olin   pakotettu  muuttamaan siihen. Tilanne joka  edelsi   tätä  "asuntoa"  oli seuraavanlainen. Istukaa  ja ottakaa hyvä lukuasento.......ny se  alkaa:

Vuonna  1973  Toukokuun  11  päivä   olin ns  saanut  avioeron  silloisesta  liitosta ja  asunto, joka oli  enoni   , Porvoonkatu  5-7 B 63 , Helsingin   Kalliossa  jäi minulle   toistaiseksi. Toukokuun  12  päivä menin  raitsikka  3 -T :llä  Helsingin Urheiluaittaan  josta ottaa  pätkäytin  moottoripyörän ja  aikomuksena  heti sen  kesän jälkeen  muuttaa  pysyvästi  ulkomaille ,  vaikka  Marokkoon.  Kun  tuli  18/5 -1973  kasasin  motoroiskan selkään  tavaroita ja  tuumasin  olla  eri leirintäalueilla  kesän ja sitten   syksymmällä  muutan  Marokkoon. Niin  lähdin  kohden  tuntematonta.

Siinä se kesä meni  tosi  nopiaa ,  viikko  toisensa  perään, kuukaudet/toisetkin  ja aina  välillä  kävin Hesaa  tsiikailemassa, vanhasta muistista. Tässä   välissä  tein todella  TYPERÄN  tempauksen...!!  Kun  Raimo veljeni , joka  oli  putkimieskoulussa  ja oli  mennyt  kihloihin  ja  aikeessa  muuttamaan kans  Hesaan, pyysi  että saadaanko  me  sun asuntosi, koska  sähän   muutat ulkomaille....ja  suostuinkin siihen...."Ottakaa  vaan......siinä se on  he".

Niinpä..........kahta  viikkoa ennen kun mun piti muuttaa  ulkomaille   yks  hyväkäs Järvenpääläinen  ammattivaras / piiiitkäääsoormii (on jo R.I.P.)   kävi  varastamassa  , kun olin  yön muualla, Järvenpäässä  olevasta  Rauhannimen  leirintäalueella  olevasta   teltastani  kaiken...kaiken,,,siis  kaiken...Siinä meni  niin rahat/passi/pankkikirja/sotilaspassi/ kaikkiaan  noin 2500  markkaa  ja  siihen  töppäs  mun  muuttoni  muihin maihin. Minun oli  pakko   mennä takaisin  Nokian tehtaalle  töihin, joka  oli Helsingin Salmisaaressa , sen toisen  Lauttasaaren  sillan  kupeessa. .....mutta  mulla(han) ei ollu  asuntoa.....aateri. Siihen aikaan niitä oli  vaikea saada, jos  ollenkaan  ja  minä  huomasin  sen  aivan pian. Kävin töissä ja  asuin eri  Hotelleissa. Joskus  kävi niin (josta  aikaisemmin kirjoitin)  että hotellit  olivat täynnä ja jouduin  yön tallustelemaan pitkin/poikin Hesan katuja. Eihän se olisi   kesällä yhtään haitannut, mutta  Tammikuussa,  esim  24/1-1973 on eri juttu.   

Silloin  oli, muistaakseni Lauantai , iltapäivä ja todella kolea  tuuli. Tuumasin että mitäs  ittua  ny  teen ja  samalla  hokasin. Minulla  oli  jäänyt  sen  asuntoni ulko-oven avain  jolla  pääsi myöskin  talon kellarikerrokseen  jossa oli  asukkaiden  varastot. Ne oli  sellaisia  katiskaverkoista  tehtyjä  pieniä  komeroita , joissa oli  ovetkin ja  eikun menoksi  Ekku   Mattila.   Tiesin  että  sinne  kellarivarastoon  vievän  ulo-oven   talkkari laittoi   visusti  lukkoon  aina yöksi  suurella munalukolla  joka  ilta  kello    18,00.  Senjälkeen  sinne pääsi  vain talon asukkaat  avaimillaan, ei muut. Aamulla  hän kävi  avaamassa  sen oven  kello 06.00.

Nojaa...olalaaaaa......sinä  iltana kello  17,00  kävelin muina  miehinä  sen talon  kellarioven  eteen, sen avasin  ja  portaita  alas  . Niitä   katiskahäkkejä oli  varmasti ainakin  sata, jossei eneekin ja mun  "oma" oli  sama kun entisen  kämppäni numero  63.  Onneksi  veljeni ei ollut  vielä ehtinyt  nakata  tavaroitani  roksiin, sillä siellä  komerossa oli  erikokoisia  paffilaatioita, tyhjiä etupäässä, muutama  vanha matto,  pari   tyynyä sekä  hiano  sängyn peitto.Oujeeh!!

Ja  sopivaa  makuualustaa/yösijaa  laittamaan ryhryin.  Nostelin   katiskavaraston  kummallekin seinälle isoja paffinpalasia  näkösuajaa  antamaan,  oven eteen kans, jonka  laitoin ns  valeslukkoon  muutamalla  rautalangan  pätkällä, tyyny  pääni taakse, peitto  ylleni  ja  eikun oottamaan  kun talon  vartija  laittaa  "linnan"  ulko-oven  munalukkoon. Klons..klons  vaan   kuului  ja  niin olin omissa oloissani . Kului  yö  ja  tuli  uusi  aamu. 

Kello  08,00  kuului kun ulko-ovi   jälleeen  avattiin  ja  tuumasin että tairanpas lähteä  vähin  äänin  ulos ja silleen, mutta  tunnin/toista  olin vielä "huoneessani".......portaikosta  alkoi  äkkiä  kuulumaan  kirkasäänisen pienen muksun  ääniä    sekä  jonkun  naisen  ja  olin  yhtä hiljaa, jossei hiljempaa  kun   epyktin  muumio  haurassaan.   Ajattelin että ei ne kauaa  siellä  ole....mutta.......voihan  pahus...

Perskelees  ne  tuli  mun  kanikoppini    oikealle puolelle  nähtävästi omaan  varastoaan  tonkimaan. Rapinaa  vaan kuului. Yritin olla  vielä  hiljaisempaa  kun  se  epyktin  muumio , melkein  henkittämättä   ja  uskoin että  selviän siitä  aharinkosta.  Tiesin ja  luulin että jos  se  nainen mun siellä komerossa    makaamas huamaa  , jalat  kippuras, niin se  takuulla alkaa  kiljua ja huutaa  poliisiseti aphun......ruuumiiiiiis......muttaa..........

Kesken  mun piilottelun se  kersa peijooni   alakoi  uteliaisuuttaan  tökkiä sitä  katiskaverkkoista ovea ja  sai siinä olevaan  paffiin sellaisen raon  josta  mut näki.....kersan  silimä vaan näkyi  ja  hän sanoi  äiteelleen......kovalla äänellä....."Äitiiiiiiiiiih.....täällä on setäääääää...."...johon  äitee  vastasi...."mitä sä höpisit  ..ei siellä  mitään setää ole.....".....ja kersa  taas....."äitiiiiiiiiiih.....ooon  täälllääääää ooon setäääääääääh"...........ja minä koetin koko ajan saada  vedettyä sen reiän  umpeen ja   onnistuinkin  senverran että sen kersan  uteliasuus  lopahti  ja  hetken kuluttua  ne lähti  pois.

Niin....."asuin"  siellä  monta  viikkoa   öisin ja siten onnistuin saamaan  asunnon   Helsingin Tapanilasta  Laukkipääntie  27 , pienen  6  neliöisen  komeron  ja jossa  näin tulevan nykyisen  rouvani  kangastuksen  ja  josta olenkin  jo muutaman  kerran kirjoittanutkin  blokissani.   Tulipa  (taas)  pitkäääääää  tositarina, mutta  oli  pakko  muutoon  asiayhteyret ei olsi  sopineet  tapauhteeseen.

Hyvä jos ja kun   jaksoitte  lukia.


Ekku Mattila.