sunnuntai 24. tammikuuta 2021

Seura-lehti. Valvomisen (ainakin) Suomen ennätys . Pervitiini ja Ekku Mattila nuarena kollina 1960.

 24/1-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja./Clairvoyant.


Lueskelin  näin Sunnuntain   kunniaksi  vanhoja  aikakaus/lehtiä=  Seuroja , joita  on   tallella  (kun mitään en malta heittää   pois)   useita  laatikollisia   vuodelta  1957  eteenpäin  ja  huomasin  vuodelta  1967  jännän    jutun aiheen. Oli siinä aika  sitkiä sissi kun  jaksoi   valvoa  tuon   ennätyksensä  ja  en ole  mistään lukenut  että  se olisi  koskaan  rikottu. Sotien  aikana(han)  esim sissit/tiedustelijat  pystyivät  valvomaan useita  vuorokausia    sissimatkoillaan  vihollisen  ns selustassa, mutta  sissit  popsivat  sen aikana  Pervitiiniä . Pillereiden  avulla   pystyi helposti  valvomaan  useita   vuorokausia  nukkumatta.Niinkin  myöhään kun  1952  Pervitiiniä  sai  ostaa   ihan tavallisesta  apteekista ,kunnes  se kiellettiin  ja   siirrettiin  "tiskin"  alta  myytäväksi. Pervitiinistä  myös minulla  "taitaa "  olla  omakohtaisia kokemuksia ja josta olenkin jo  blokissani  kirjoittanutkin. Olin  naapurini  M.Syrjäsen  apuna  hiekkaa  ajamassa  hänen kuorma-autollaan  Alahärmässä , vuonna   1960 .  Koska  olin  silloin 14  ikäinen   en meinannut  pärjätä  naapurin hiekanheittotahtiin auton lavalle, niin  hän antoi  minulla  kourallisen pillereitä  sanoen  ...."ota  yks  heti aamulla  kun  tuut  tänne"  ja  mä tein niin.   Voitte  olla  varmoja  että  minunkin  hiekkalapioni  sai  kyyttiä. Näkymä oli  niinkuin  piirretyissä.  Tuntui  että  useita  lapiollisia  hiekkaa  oli yhtäaikaa  ilmassa......viuuuuuuuuh....viuuuuuuuuh....raps...

Muistan lisäksi  sen ,että  uni   ei meinannut tulla  ns  silmiini , yöllä ,  koko sen  kolmen viikon  aikana kun sitä  "Pervitiini-hiekkakeikkaa" tehtiin. Minulla  oli siihen  aikaan, kuten kaikilla,  sänkynä  sellainen  rautahetekkahöskä  ja  kun  siinä  vähänkin  kylkeään käänsi   se hetekka  piti  jumalatoonta kitinää/narinaa. Sen takia    minun oli  pakko mennä  ulkosaunan  pukutilaan  nukkumaan, jos  sitä  voisi  nukkumiseksi   edes  sanoa.  Siellä   minä  "kitisin"  monta  viikkoa   kunnes  hiekanajohomma  loppui, Pervitiini  alkoi   menettää tehoansa  ja  pääsin  takaasin  omhan  huanheeseeni.  

Ekku Mattila.