torstai 11. elokuuta 2022

Koulukiusaajani oppi kerralla.........PLÄTS......

11/8-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Iltaa:  Monessa   Suomen  kouluissa  on alkanut  tälläviikolla koulut  ja  jälleen kerran  blogini aihe  tulee  käsittelemään samaa aihetta, siis  koulua, ja koulukiusaamista. Minäpoika  olin  opinahjossa  Alahärmän Voltin  kansalaaskoulussa  1953,  jonne oli matkaa   syntymäkoristani  noin  2 km. kaikkein  ittumaisimmat  muistot ovat juuri  kiusaaminen jota  harrasti  eräs  iso korsto,  B. Astaff....vissiin  sukua  jonnekin  lähelle   Suomen rajaa.Nooh.

Melkein  heti  ekapäivänä tämä  paskapää  otti minut  tähtäimeensä. Odotti kouluun menevän koivukujan   päässä  ja  nakkasi minut tielle  suinpäin. Talvella  tunki   hiekkaasta lunta  paidankauluksestani sisälle, hieroi  sitä  naamaani/hiuksiini/suuhuni/korviini  ja  hihitti  mielipuolen lailla. Toiset  oppilaat  kiersivät  tapahtumapaikan  kaukaa  koukaten. Kukaan  ei  uskaltanu tulla  mua  puollustamaan.

Tätä  jatkui  noin kolmanteen  kouluvuoteeni saakka. Vanhempani  kyselivät kun näkivät takkuisen   tukkani ja  raapooksia  täynnä olevan naamani, että missä  oot oikein  pyörinyt, mutten vastannut mitään. Kuitenkin  isseni sai  tietää  asian laidan ja yks  aamu, kun olin  menossa  kouluun, antoi mulle  kuvassa oleva  tapaisen  putken pätkän sanoen: "iske  sitä  saatanaa  pläsiin...iske  pläsiin"... 

Ja.....taas  se  paskapää odotti minua  tutussa  kiusaamispaikassa ja mää odotin  rauhassa  ja kun  se  peto oli  hyökkäämässä mun  kimppuun, iskin sillä  rautaputken  palalla , jonka olin piilottanut  vasempaan takkini hihaan, suoraa  häntä  päin  pläsiä......pläst   vaan kuului......pläts...

Ketales  pyörtyi kerralla. Rojahti maahan  kippurassa. Nenästään ja  suustaan verta  tippuen. Ja mää  riensin  luokkatunnille......jee. Opettaja  sanoi mulle  välitunnilla, oli  Rajalan Aarre, että  pitkäänpäs  Emppu  kesti....mua sanottiin ennen  Empuksi, ny Ekuksi...soli oikein  sille  Astaffille. Ihan oikein...........

Ekku Mattila.