maanantai 4. toukokuuta 2020

Hiukan edellisestä elämästä(mme).....

4/5-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.

Kuvassa on Arkansasjoki  Colorado Usa/Meksiko .Joki   liittyy  itse  Coloradon  kanjoniin  , joka  on maailman  syvin  rotko. Pituudeltaan  2334 km  , reunoilta  pohjalle  vedenpintaan  melkein  2  km.
Siis  aika  iso  on luru.
Somehistoriankirjat  kertovat  että  niillä alueilla  on sodittu  vuosisatojen  ajan ,niin  alkuperäiset (intiaanit) keskenään,   kuin myös  heidän maittensa  valtaajien  välillä. Ihmeen  suuria  "miesvastaanmies"  rähinöitä ei ole  liikaa  ollut , johtuen  rotkoista  heidän välillä , mutta  muuten  on  yritetty  jotakin kiusaa  tehdä. Wanahoina aikoina  ammuskeltiin  jousilla vastapuolta  niin maan  perusteellisesti , välillä  kiviä nakeltiin , jos  pystyttiiin ja  kun  keksittiin  ruutipyssyt , niin    oolalaa.
Pauke oli kova ,että  korvia  särki  ja  mustanruudin  pölläykset  melkein estivät  näkymän. Historian mukaan  juuri  ruutiaseilla  koetettiin  osua  vastarannalla  olevia  vihulaasia   ja melkein väitän  huonolla  menestyksellä.
¤¤¤
Mutta  heiii......
Olinhan siellä  joskus  minäkin.
Kun olin  3-5  vuotias  kersa , niin  koko ajan piirtelin  juuri samankaltaisia  rotkoaiheita .  Niitä piirustuksia  kertyi   kymmenittäin , aiheena  "tuuli  tappelu lotkossa" kuten minä  sanoin. Jousipyssyistä poiketen  minun  piirrustuksissa  oli jo  ruutiaseita , erilaisia  kiviasemia joissa  vastapuolen  vihulaaseet  kyyristelivät  matalina  ettei  vaan  henkiänsä  menettäneet. Piirrustuksiini  olin jopa  viivoittimella  vetänyt  suorat  "osumalinjat"  viholliseen   sekä  liittänyt  siihen.....ai...ai...voi..voi  ja  ny kualit  ns  sanakuplia. Olen aina  tiennyt   sisimmässäni ,että olen joskus  ollut , elänyt  ja  kuollutkin  juuri  tuolla Coloradon  kanjonin alueilla. Kiitos  Somen/sateliittien  ihmeellisen  maailman vasta  nyt  olen  löytänyt  kuvia  edellisen elämäni  alueilta.....asia joka  tuntuu  sillai hienolta.
Jos  olette  kiinnostunut tästä ,niin    jatkan  kertomustani  joka  liittyy  nykyiseen  Milla  vaimooni ,hänen  entiseen elämäänsä, sekä  miten  se  koskettaa  tätä nykyistämme.
Heetkinen  vaan...

Jatkuuuuu..

Ekku Mattila.