keskiviikko 18. elokuuta 2021

"Äiiiiitiiiiiii ...tuollllllaaaaaaa oooon setääääääääää.."

 18/8-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


"Äitiiii....tuolla oon   setäääää.......äitiiiiii....tuollaaaaa   ooon setäääää"..

Oli  vuosi   1973,   Torstaiaamu kello   11,00    aika 18/8.  Olin  3  viikkoa  sitten  luovuttanut  enoni  omistaman kerroshuoneiston, 9  kk , osoitteessa  Porvoonkatu-5-7  B 63  nuorimmalle  Raimo  veljelleni, joka oli  aloittanut  seurustelun  Porvoolaisen  naisen kanssa, eikä  heillä ollut   asuntoa  Hesassa.  Raimo  oli  käynyt  Porvoon nesteen  jalostamolla  putkimieskoulun ja  saanut  työpaikan Huberilla  Hesassa, mutta kämppää puuttui. Minä olin  kiertänyt, kuten olen monta kertaa jo kirjoitanut  blogissani  moottoripyörälläni ympäri Suomen noin 19000  km sen kesän aikana   yhteensä ja  oli vakaa  tarkoitus  muuttaa  talveksi  Espanjan kautta  Marokkoon/ties minne  Afariikkaan. Niinkuin  muistattekin  varas  vei Järvepään  Rauhanniemen leirintäalueella  olevasta teltastani  kaiken  omaisuuteni/rahani/papereni  ym  ja siihen tyssäsi  muuttoni  ulkomaille. Kun  tuli  syksy  ja  leirintäalueet menivät kiinni, enkä  asuntoa siihen hässäkkään löytänyt, niin  jouduin oleilemaan, varsinkin  öisin   3  viikkoa  entisen  vuokra-asuntoni  kellarissa, Menin sinne  ennen ilta  21,00  sillä  talkkari  laittoi kellariin vievät  oven lukkoon, munalukolla ja  tuli  oven avaamaan  aamulla  06,00  jolloin  pääsin  "vapaaksi"   tyrmästäni  . Sen  väliajan  istuskelin  eri  elokuvateattereissa ja kovaa  kyyttiä  tyrmääni ennen  oven  lukitsemista.

Tuo   huuto....."äitiiiii....tuollaaaaa   oooon setäääääää..."  kuului  yhdelle, noin  3-4   vuotiaalle  muksulle, joka ihan uteliaisuuttaan   availi   kellarikerroksessa olevien  kanihäkkien  oveja  ja kurkki  niihin. Pahaksi onneksi hänen  äitillään oli    samanlainen verkkokanakoppi kuin  minulla, siinä vieressäni ja  muksu  yritti  myös  minun  "kämppäni"  ovea avata. Olin siirtänyt  kanahäkin  seinille, yltympäri  paffinpaloja ns  näkösuojaksi ja  sen  oven vetänyt  rautalangalla kiinni  sisältäpäin. 

Kersa  raotti ,  yritti  avata  ovea,  käytävältä  ihan uteliasuuttaan  minun  "kämppäni"     paffinpalasia   pienellä sormellaan  ja onnistuikin senverran saamaan  rakoa että näki minut  siellä istuvan kippurassa. Minä taas  koetin  hiljaa  vetää   paffinpaloissa  olevaa  rakoa  kiinni ja onnistuinkin siinä . Muksu  kuitenkin  huuteli  äirilleen  kirkkaalla  äänellään...

" Äitiiiii...tuollaaaa   oooon  setääääää.......äiitiiiii.....äitiiiii.. tuolla  oooon setäääääää".....johon äiti  vastasi...älä  höpise...siellä  mitään setäää  ole......Onneksi  (puuuuuuh)  he lähtivät  omiin  menoihinsa ja minä sain  jäädä  "asuntooni"  makoilemaan  jalat  kippurassa.

Ekku Mattila.