sunnuntai 22. elokuuta 2021

Oli se kuulkaas hurija hiihtokilipaalu Alahärmän Voltin kansaslaaskoulu aijoilta 1958.

 22/8-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoynt.


¤¤¤......:Tänään   vähän pöyhin vanhoja  mitaleitani/palkintoja  kaukaa  tuolta  Wanahasta ajasta  ja  vuodelta   1958 kun olin  Voltin  Alahärmän  kansalaaskoulun    ujo (heh)  oppilas,  12  ja  v, niin  kaskas eteeni tuli  "hopia" pikari, jonka kyliessä on  pieniä lommoja.....siispä  kerron tarkemmin:

Alahärmän kunnarinmäelllä , ns  Linnanmäellä  oli    koulujen väliset hiihtokilipaalut  3-4 eri  koulun  kesken ja sinne  oltiin  valittu  jokaaseen koulun  1-2  parasta  hiihtämhän  ja minäpoika  siinä  mukana. Matka oli vaan    3 km, Maaliskuun loppupuoli  ja  keli oli  todella hyvä,  taikka  mun  isäni oli  onnistunut  voitelemaan mun  puusukset  hyvään  menoon.....ja eikun maalikohralle   ja kun  Linnan   Ilimari  antoo  mee käskyn niin mä  menin kans. ...ja kovaa sitten.

Muistan yhä  sen miten  suorastaan lensin. Vauhtini oli  niin kovaa että silmistäni  vesi vaan  roiskui, mäekkin pääsin lipsumatta  ylös ja  sitten se  alamäki. Melekeen  mua  hallotti(  on  Härmälääneen sana joka tarkoottaa  peliätti, siis  pelotti)  ja  miten nopiaa  se maaliviiva, joka oli  koulun nurkan ja sen keittiömajan  välissä.....enkä ollu erees  väsynyt. Kun kilipaalut otti ja loppui , ajat laskettiin , niin mulle  ojettettiin    komia  pokaali, tuo joka  näkyy  muurin  reunalla.  Voi että  Isse mua kehui...."hyvin hiihrit poika...hyvin.."

Noh....meni se ilta. yökin , tuli  seuraava  aamu noin  kello  puolelta päivin,  Sunnuntai kun meille  tuli  4-5 hengen seurue ,  kylälääsiä  kaikki, etupäässä  P. Rajakankaan  isse ja  se   I.. Linna joka    otti taskustaan  hopiafärisen pikku  pytyn  ja lausui: " Me  meinaan  ollhan

  tuumattu  jotta  jos  eilen siellä  kilipaaluissa  tuli  joku  väärä  aijanottovika, siinä sarias   jossa  Emppukin  (siis  minä)  otti  osaa ja  tuli ensimmääseksi  ja  P.Rajakangas   tuli  kolomanneksi, niin  jotta  voitaasko me  vaihtaa  niin, että Emppu antaa  sen ekapalkinnon   meille ny ja  se annetaan Pentille ja  Emppu saa  tämän  kolomannen.....meinaan  Pentti on niin kova  menemhän  laruilla ettei sitä oo kukaan  voittannu...mitäs  Väinö (mun isse)  tuumaa  ..??"

Ja  Isseni sanoi::  eheii  kuulkas...molin  niin  hyvin voirellu  poijan sukset ja omin silimin näjin miten kovaa  poika  meni ja omasta kellostani aikaa otin, että  poika  voitti  kirkkaaasti  sen  kilipaaluun.....menkääs  siitä...."

Ja  seurue meni.Niin nopiaa että se  kolmos palkintopytty, jossa  lukoo  111  jäi  pöyrän reunalle ja josta otin  kuvan ja jonka tekin  ny  tässä näjette.  Sen talavi/kevään aikana  kerittiin kilipaalla  viälä  muutaman kerran  hiihtolaruilla   ja joka  kerta  voitin P.Rajamäen.  Niinja  noi lommot  hohtuu  mun  itteteherystä  ilimapyssystä jolla  ampua  napsuttelin  pytyn kylykeen lommoja.

Näin sitä taas aikamatkaillaan....

Ekku Mattila.