lauantai 8. toukokuuta 2021

Kuovenpesästä naapurini Ossin "viirakon" rummutukseen......Pum...Pum..Pum..........

 8/5-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


No  huomenta teille jokaaselle missä ittekukin nyt oottakin.Niin  täällä  Suomessa  kuin myös  joka  paikassa   pientä/suurta maailmaa. Olen, kuten teistä melkein  jokainen jo  sen   tietää, pitänyt  ns lenkki/päiväkirjaa  vuodesta  1973  lähtien  ja  se  tyyli  jatkuu edelleenkin.  Ensinnä  tykkään siitä  koska on  mahtavaa  katsella silloin tällöin missä olen mennyt, mitä olen tehnyt ja  koska. Kun noita   vihkojani plaraa niin tuntuu (terveisiä  S/joelle...köh)   melkein sille että olisin  todellinen  aikamatkaaja  sanan  varsinaisessa merkityksessä , ilman sitä "jumalolentoa"   joka  en missään nimessä kuulkaas oo. Toiseksi, vaiko onko tämä jo kolmas,  olen kerännyt   niistä  omasta  blokistani   erilaisia  tosijuttujani    tulevaa(via)  kirjaani varten   ja  pankaas  arvaamaan ettei  aihe/pulaa  ole lainkaan...jä  tästähän on oiva hyppäys itse  tämänaamuiseen   blokini  aiheeseen.   Joten olkaapa  hyvät:

Tänään  oli vuorossa  peltolenkki. Se on suunnilleen  8 km pituinen  ja  kattaa  yksinomaan  vain ja ainoastaan pelloilla  kävelyn. Tämän  kohta  30 vuotta, jonka olemme täällä Kauhajoella   asuneet ja  tässä  samassa paikassa , on lenkkini  koko   ajan   kiertänyt  samoista   paikoista. Ensinnä sen  takia  jo koska  pelloilla  on yhä  sarkojen  välissä ojia,  osa aika syviäkin ja  ne  ovat minulle  sellaisia  esteratoja. Olen aina ollut ns liikunnallinen  ja  pirän  haasteista luontopoluillani.  En piittaa  poluista joita myöden  saa ja pystyy  menemään  kävellen  ihan tuosta  vaan, ilman  rasitusta, liian  helposti, vaan  etsin  juuri niitä  "estepolkuja"  joita  kävellessä/juostessa  tulee  kunnolla  hiki/kuuma.  Juuri  nyt olen kyllä pakotettu (plääkäreiden määräyksestä)  hiljentämään  aikalailla  vauhtiani, mutta  kuitenkin  menen  oman   kehoni  tuntemuksen mukaan.

Tämän  30 vuoden aikana olen  ohittanut  naapurini    pellot jotka hän on myynyt  toiselle    35  vuotta sitten. Siitä kohtaa  hänen  tupaansa,  (sanotaan häntä vaikka Ossiksi)  jonka  edestä  kävelen on  Ossin  tupaan  noin  80-100  metriä. Tuotaaaaaaa.....nooh sanotaan/kirjoitetaan sitten....meidän välille  tullahti  riita  11  kuukautta  sitten  yhden  karhun takia, jonka  kuvasin  kännykälläni ja  otson  kuvan menin  näyttämään  myöskin  Ossille/hänen  vaimolleen.Ja  "jumalauta Ekku...Ossi  huusi mulle...pitikö sun  ittu  mennä näyttämään sen karhun kuvaa  ämmälleni...nysse  ei  uskalla enää mennä methään...saataan....elevetti".....Ossi  pauhasi.......

Tämä  riitti  mulle. Ossi  joka on noin 165  pituuneen   hyppi niin  hapenesta tasajalkaa   mun  eressäni ja kahta vaille ettei päälleni  silloin karannu.  Tuumasin että olkoon.Piretään pieni  paussi  ja  annetaan ajan kulua jos  Ossi siitä tasaantuu ittekseen, mutta  mitä  askaa!!  Tänään oli, taikka tapahtui jo kolmannen kerran ,  2 kuukauden aikana , kun  kävelin  Ossin  entisen   pellon  kautta, että  tämä  paukautti  jollakin  raskaalla  vasaralla , jonkin, ilmeisesti   rautaaseen  lumiauran  kylkeen...Pom...Pom....Pom..Pom!.Tätä samaa  tyyliä(hän)  käyttää  ja on aina käyttäneet  viirakon  simpanssit/korillat ,jokka  kepillä  paukuttaa  puun  kylykhen, ilmoittaakseen että  se alue kuuluu  heillle,  menkää  pois... ja nopiaa  sitten.

Ossi  sai, taikka otti  sen  kuuluisan  "influenssi/korollaa" piikin   pari  kuukautta sitten ja  jos  sen  sivuoireena, herra paratkoon mies on ny  mennyt, taikka  menossa  vähä sekaasiin?. Juu.......mutta  ..ainiin.....meinasin vallan unohtaa kuulkaas. Kuten  kuvastakin pian näjette onnistuin  havaittemaan  pellolla   kuoven  pesän, jossa  köllötti  3  munaa. Siitä   on ainakin  50  vuotta, jossei  eneekin  kun viimeksi kuoven pesän olen nähäny.(mä käytän useasti  tuota  Alahärmän  vanahaa murretta)...nähäny...siis nähny. Jo  tuon  kuovenpesän takia  tämän  aamuinen  kävelylenkki  oli  100  rosenttinen. Ainakin  mun  miälestä.

Ekku Mattila.