maanantai 24. toukokuuta 2021

Niin se kuulkaas on..."minun ovat linnut".

 24/5-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


On tää  maalima  aika  ihmeellinen välillä.   Pari tuntia  sitten mulle soitti henkilö  joka ensisanoikseen  sanoi : "  Terve ...... lintumies"...ja  mä kummastelin että häh?    Soittaja oli  Helsingin aikojeni  tuttuja , R.Peltonen, (oli saanut mun numeroni  Hesan veljeltäni) joka oli samalla  Nokian työpaikalla  kun minäkin ja  usein kävi luonani  kylässä  kun asuin Aleksis Kiven   kadulla , lähellä   Linnanmäen huvipuistoa  ja  sen lähellä sijaitsi  ns  sorsalampi. Melkein jokainen päivä, niin talvella, kuin keväällä, kesällä   ja  syksyllä kävin sorsalammella  niitä  ruokkimassa, juts  sorsia.  Tällä tavalla  tulin sorsien     "hyvänpäivän"   tutuiksi  ja  uskokaa  taikka  älkää, mutta  linnut tunnistivat minut  jopa  kadulla kävellessäni. 

Kerran  olin    soittajan  kanssa  auto-ostoksilla  liikkeessä, joka oli  lähellä  hietsua, siis  uimarantaa Hietalahdessa , kun  taivaalta  alkoi  kuulumaan jumalatoonta  kaakatusta  sekä  siipien  havinaa.Siihen aivan meidän lähelle  maahan lentää  humautti  sorsa, vissiin    pariskunta  ja  kovaa kyyttiä  tulivat  meitä kohden ja  minun  lähelle  nokkiaan   innostuneena  nostamaan. Peltonen  oli suu auki. Ilme oli  todella  sanoinkuvaamatoon  hämmästyksestä. Sattumalta minulla oli  mukana  taskussa  pussillinen  pähkinöitä  ja  niitä  aloin  jakamaan  sorsille . Voi sitä kaakatusta    poijjaat.

Moni  sanoi siihen aikaan minua  lintumieheksi, kuten  R :Peltonekin.  Hän kertoi  että oli monelle  tutullensa  sanonut  tästä  "sorsatapahtumasta" mutta kukaan  ei    uskoneet.   Hän myös oli mitannut suurinpiirtein  kartasta  matkan  sieltä Linnanmäen  läheltä  olevan  sorsalammen ja  Hietsun  välimatkan  ja  tullut  tulokseen  kun   3,6  km. Kyllä on jännä ajatella että  linnut  minut  tunnistivat vaikka  usein vaihdoin  myös  vaatetustanikin.  Välillä lenkkivaatteet ja  välillä  puku.  

"Terve......lintumies".....sanoi  R. Peltonen.  Hyvin hän muisti vanhoja    tapahtumia. Tästäkin  oli aikaa  jo  kulunut   noin  47  vuotta.


Ekku Mattila.