lauantai 1. toukokuuta 2021

Vappumietteitä juu.

 1/5-2021.

Ekku Mattila.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.


Terveesiä luannosta......

Niikuin  eilen taisin kirjoittaa, että eilen tapani mukaan  kävelin  välillä tuolla  mettässä, noin  6 km ja  koukkasin, niinkuin olen ennenkin tehnyt  yhden  talonmarkin mettäpellon kautta  tänne kotiini.Tuo talo sijaitsee  täältä noin, jos kivella kovaa  nakkaa,  noin   1,5 km päässä, synkän mettän  reunassa, eikä  heillä  ole naapureita kun me vaan.  Noh, tänään aamulla  rouvani sanoi että jospa  mennään kävelylle  mettään ja  heti  siihen suastuinkin ja  tehtiin sama  lenkki kun jonka  tein eilen. 

Noooh.....jo kaukaa  näimme että se  naapurimme, joka  on harvoin kotosalla, koska on poikamies jotakin touhusi  tupansa  nurkalla noin  200 meeterin päässä. Sitä ennen  "joku"  oli  raahannut  vanhan  ruosteisen  niittokoneen/heinäharavan ja  iiihaaan  "sattumaltako?  juuri siihen  mettäpolun  kohtaan jonka  kautta olen lenkkini  tehnyt  kohta  30 vuoden aikana. Selvästi, eikä tartte  olla  fiksukaan,  tajuaa  sen heinaharavan  esteeksi  tulemisessa, että  älkää  tulko  tänne.....menkää pois....häipykää  heti paikalla  ...pois..pois..pois"...naapurimme oli vissiin eilen  nähäny mun  kääppäilevän  "liian" lähellä  taloaan  ja  teki  esteen mun  menoani haittaamaan.

Ensinnä ja ainakin toistaiseksi, meillä Suomessakin on  ns  jokamiehenoikeus  liikkua  luonnossa, kunhan ei ihan  naapurin  portaita  hipaase ohimennessään. Naapurimme  ns portaisiin  taitaa  olla matkaa  siitä mun  lenkkipolultani  ainakin  50 meeteriä ,jossei eneekin. Nooh...tottakait  me  asteltiin (ihanko  vähän kiusallaankin)  suaraan  naapurin eteen, vappua  siinä toivoteltiin ja  muutaman sanan  jopa vaihrettiinkin,etupäässä  kuitenkin minäpoika. Noin  minuutin/kaharen  päästä me siitä  lähärettiin  rouvani kanssa ja  melekeen  tunsin  naapurimme   vihaaseen  katseen  selkäpiissäni. On  tämä  nykymaailma sitten kummaksi  mennyt. Toisaalta(han) sen kyllä (ymmärrän)tää, koska,  varsinkin minusta pakkaa  niitä  juaruja/pahoja kelloa  kuulla  pitkin Kauhajokea ja jos  niistä edes  10  rossaakin  uskoo, niin  "on  se Ekku  sitten  hullu  ukko". Taas  toisaalta  olen  aina ollut  huumorintajuinen  miäs  ja  se vanha  sanonta joka kuuluu "..puhutaan mitä  puhutaan, kunhan  nimi  on oikein"   pitää  kutinsa ei jokainen  uskalla  tulla  mun  kotioveani  nyrkillä hakkaamaan. Siis   virtaa  yhä riittää  vaikkakin  mun V-8  tiisseli/syrän/moottorissa   taitaa  olla    pari  pyttyä  pimmeenä  ja jos  se  saadaan  säärettyä täs kesän aikana  taas  kuthon  niin  oikein kiva.


Ekku Mattila.