maanantai 6. joulukuuta 2021

"Eeempulla oon akkain saaphaaaat"...

 6/12-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤

Tuataa...hyvää  Eeuu..eiku  Suomen  itsenäisyyspäivää. Kyllä se on niin että kun  Suomi narrattiin  EU:hun, siihen loppui   itsenäisyys ja  sillä sipuli.On  surullista   ja  harmittaa  miten  suuren mutta  turhan  työn tekivät   meidän  veteraanimme  ettei  vihulainen   olisi maatamme  valloittanut. Sekin oli  aivan nippanappa ettei neuvostoliitto meitä  olisi  kokonaan  valloittanut.  Niitä vastassa oli    Ihantalassa/Summassa  enää kourallinen  sotilaitamme, mutta  onneksi  Kollaa  kesti. Lakki  päästä  veteraanien/kaatuneitten/Lottajärjestön   kunniaksi.

¤¤¤¤

Ja nyt    ihan  toiseen asiaan,  vuoteen 1956 ja Alahärmän   Voltin  kansalaiskouluun,  rakennuksen  veistosluokkaan, joksi  sitä sanottiin , suunnilleen samaan  vuodenaikaan  kun nytkin. Kotiini oli muutama  päivä sitten  tullut  ns  Ameriikan  Joulupaketti, mun kummivanhemmiltani  ja  erityisesti    minua  itseäni kiinnostava koska  siinä  oli mukana  mustat nahkaiset  saappaat  , sekä  ratsupoliisi  Kingin  mallinen  hiano  puna-valkoonen  turkislakki. Just  mun kokua, kummakkin.

Sinä  aamuna olin siis  siinä  veistosluokassa, ylypiänä  kun mikä, jalassa  hianot  nahkakengät ja päässäni se  hiano  karvalakki. Pankaas  arvaan  mitä  siitä seurasi  ??  Ensimmäiseksi  Seppo  K (terveisiä  Voltin  takakarulle)  alkoi  jumalatttomasti  nauraa  räkättää  huutaen:  "empulla (siksi  mua  silloon  sanottiin)  on akkain  kengät,  ekulla  on  akkain  kengät..ja kattokaa  sen karvareuhkaa......hahahahahaaaaaaa..."  Koko  luakka   yhtyi samaan  remakkaan  ja   meteli oli  jumalatoon......kunnes...minä hermostuin  ja  tarrasin  Seppoon kiinni  raivelistaan ja  rupesin  häntä  pitkin  luokkahuonetta  retuuttamaan . Siinä  kaatuili  muutama tualikin   ja  ryskee oli  aika  kovakin.......kunnes   paikalle  tuli  opettaja  Aarre  Rajala  joka  meirät   tukastamma  toisistamma irti  kiskoi. Ja  niin  siinä  kului  sekin koulupäivä, irronnneita  hiuksia  siällä täällä , iltakin ja yä  ja  tuli seuraava kouluaamu.  

Minä  kävellen  kouluun  menin,  paljain  päin ja  jaloissani  vanhat  ruskiat  monot. Pakkasta  oli kuten siihen vanhaan aikaan  jotakin  30  astetta, jossei eneekin, mutta  niitä  nahkakenkiä, enkä  sitä ratsupoliisi  Kingin  hianoa  karvalakkia  en enää  koskaan  käyttänyt. Myssyn  sentään kiskoin päähäni.....Vasta  palio  myähemmin  huamasin/äkkäsin   että  se  Seppo  K  oli   ristuksen kares  ja  sen takia  sen  huutamisen  aloitti.

Ekku Mattila.