sunnuntai 19. joulukuuta 2021

Järvenpää-Wärtsilä- Krimi 1855.....ja minä Ekku Mattila.

 19/12-2021.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Aikamatkaaja.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Järvenpää- Wärtsilä-Krimi....???

Jo   4  vuotiaana  kerroin  vanhemmilleni  että  kualin   kaukana maassa  jossa oli paljon  tykkejä sekä rapaa.....ja  mutsi tarkemmin utelemaan....sanoin   että  suuri  pamaus osui mun  vattaan  josta alkoi  sualet   pursuta  ulos  ja  verta  vuati.....sanoin  että  kaaruin  rapaaseen  maahan ja  kualin....

muistan  yhä  ne  tukkapöllöt  joita  äitini muhun  kohristi. Uskoi  etten ole  päästäni   terves  ja  selkäsaunalla  ajaa  kuvitelmat  pois.  Senverran  olin viisas  etten  enää kertonu, vaikka  äitini uteli  niistä  tykeistä  ja  äänistä,  en saanut tukkapöllöä.  Olin hiljaa. Kun menin kouluun  1953 ja  olin oppinut lukemaan jo  4  vuotiaana , niin  koetin etsiä ja  sainkin  usein vahingossa  , historiakirjoja  esim Krimin sodasta  1853-56 .Niitä ahmin  melkein yömyöhään ja  noin  1960, kun olin  14 ikääneen  olin  varma  siitä että  olin ollut edellisessä  elämässäni  Krimin sodassa  ja  kuollut  yhden  taistelun aikana  1855.

Vuonna  1974  olin  kylässä  senaikaisen  appiukkoni  (Sulo))   kanssa  Järvenpään  Wärtsilän alueella, kesällä.  Tuo  Wärtsilä on  noin     4-7 km päässä  Järvenpään   keskuksesta poispäin   ja olimme  autollani  matkassa.  Yhtäkkiä  hiljensin  vauhtiani , melkein pysähdyin . Tunnin outoa   tunnetta  sisimmässäni  ja ihmettelin sitä  kovin.....Vasemmalla  puolella  oli  isokokoinen  kellertävä  kaksikerroksinen  talo, siitä hiekkatiestä  jota ajoimme, noin  150 metrin päässä.  Taloon   meni   tie jonka  molemmilla  puolilla  kasvoi   isoja  koivuja, hienossa  rivissä, kun   tinasotilaat. Ja  sen tien  päähän pysähdyimme.

Sanoin    appiukolle  että tuon  talon  kohdalla oli  samanlainen  tupa, jossa  olin  syntynyt, lapsuuteni  elänyt  ja   16  vuotiaana  menin  salaa   Ruotsin  kautta  Krimin  sotaan,  tykin  piipun putsaajaksi, siihen senikäinen kelpasi  hyvin.  Käveltiin   sitä  tupaa  kohden kun äkkiä  riensin  pellolle, oikealle noin  50 metrin  päähän ja  aloin  maata  tonkimaan  jalallani. "Mitä  etsit"  kysi  Sulo  ??   etsin  vanhan seppäpajan  jäännöksiä...Talosta   tuli  nainen  ihmettelemään   että  millaisella  asialla  liikutte  ja  kysyin:  "

E: Onko  täällä  ollut vanha  sepänpaja?

N: on  mutta  aikoja  sitten se on purettu.  Sen paikka  oli juuri samalla kohtaa missä  nyt olemme.

E: Missä se  isohko  puro on jossa  oli  vesimylly?

N:  vanhoissa  valokuvissa  se  vielä näkyi...se oli   tuolla, mutta  joki on peitetty..sen kohdalla on tuo maakaistale...

E; Oliko  entinen  suuri tupa  samalla kohtaa  tuota   uutta?

N: kyllä..

E; Oliko sen  päädyssä , oikealla puolella  , korkea    puinen  tornilisä  ?

N: kyllä... on vanha  valokuva jossa  se  näkyy.

E; Entä  koivukuja...onko se aina ollut  taloon  vievän tien  molemmilla puolin  ?

N:  on...

E: Muistatko   onko   tuon talon  vanhassa suvussa ollut  kenties  nuori  sotilaspoika, joka  oli  tykin  putsarina jossakin  sodassa ?

N: ööööööööö...hh..öööö   tuota  minun pitää nyt  mennä....näkemiin vaan...mennä...

¤¤¤

Nousimme   appiukon  kanssa  autoon, ajoin  muutaman sata metriä, pysähdyin  ja  puhkesin  valtavaan itkuun. ....tuo on minun  entinen  kotini.....tuolla  elin ja  tuolta  lähdin  Krimin  sotaan......muistan  kaiken.....muistan  sen myllyn..sepän  pajan....muistan  puisen  tornin...koivukujan .....kapean  joen.....muistan kaiken......tuo oli   kotini  ennen......olin silloin  16   kun Krimille  lähdin muiden joukossa.....ja siellä kuolin....  tykin  ammuksen  sirpale  osui  vatsaani......ja  ....muistan  sen verisuihkun....muistan  sen märän  savisen  maan johon  tuuperruin.....muistan kaiken....tuolla  oli  kotini......

Ekku Mattila.