maanantai 4. heinäkuuta 2022

Join rottien kanssa kaffia samassa pöyrässä......1985.

 4/7-2022.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Huomenta-päivää:  Olin  parin tunnin  Jalasjärvireissulla,  vähän siellä ja  täälläkin, sinne ja  tänne  ajelin  autolla  ja  kaskas.....taas  alkoi  aikamatkaajan  mieleen tullahtaa  asioita/tapahtumia.  Siis:

Vuonna   1985  muuttaa  pätkäytin  Jalasjärvelle  Hesan läheltä ja   uudessa   asuinpaikassa  tapahtui vaikka mitä. Niistä   olenkin  ennenmmin jo  kirjoitellut, samoin tästä  seuraavasta  tosiasiasta, joten pitäkää  ittestänne kiinni:

Meirän  vuokratalomme  aika lähellä  asusteli ja oli asunut  vanhapoika, noin   60   suunnilleen  ja  meistä taisi   tulla kaverukset. Nimittäin  kun hän kuuli, sanotaan  miestä vaikka  Ossiksi, että olen  noita-parantaja-tietäjä  ja  vaikka  mikä, niin  tuli  melkein joka päivä  meillä  käymään  ja  toi  aina  tullessaan  ison valkoosen  kynttilän.  Joku päivä kun  ryssät valtaa  taas  Suomen , niin  sähkö  loppuu  ja tarvitaan kynttilöitä  paljon.

Nooh:  kerran kun  olin  lenkillä juoksemassa hänen talonsa  ohitte ja  Ossi oli  tupansa  pihalla, huusi  että  tuukko Ekku   tänne  kaffille ja  mä  sanoin  että  tuun ja  niinpä menin. Talo  oli suurehko,  kakskerroksinen  sellaanen  punamullalla   maalattu, pihassa  kaks  aittaa  sekä  joku  liiteripuu, eikun puuliiteri.  Ja siis  tupaan mentiin. Isoon  tupakeittiöön, jollainen  yleensä sellaasien  mallisessa    talossa oli  ja   pöyrän  ääreen  mä istahdin.

Ihmettelin   kun   suuren pöyrän  joka kulmalla  oli  leveät  laudat lattiaan saakka  ja niiden toinen   pää oli  naulattu  pöyrän kanteen  kiinni. Luulin ensin että  ne  on sen takia  ettei  pöytä  kaatuule, mutta  kylläpäs  pahasti erehdyin. Ossi  kaatoi mulle  kaffia  aatanan paskaaseen  isoon emalimukiin  ja itte noukki  likaasesta  asiasta  kouraansa  paskaasia  sokurinpaloja, jokka  pudotti mun kuppiin,  ison  pullanpalan  antoi   mulle joka oli  kuiva.  Ja  niin  ruvettiin  kaffista nauttimaan...ääh.

Kunnes:  iiiiiigf...iiiigf...iiiiiiiiihgdf...iiiiiiiiiiikshsgf.......alkoi  kuulumaan vikinää  mun kinttujeni  läheltä  ja  kun alaspäin  lattiaa kohoren  vilikaasin  niin  voihan  aatana...lattialla, pöydän alla  ja sen sivuilla  liikkui    vikkeliä........rottia...niin  juuri  ROTTIA.....ne  kiiparoitti   todella  nopiaa  niille  tarkoitettujen  lautojen  avulla, pöydälle ja  alkoivat  noukkimaan  sokerinpaloja  siitä  vadista  sekä  nakertelemaan  kuivia  pullanpaloja..

"Noniih  pikkukullat..sanoi Ossi...tulukaahan  nyt  syömään.....tulukaahan  ny.....meillön   vieras.....son Ekku   naapurista......moikakkaa  ny  Ekkua......mitäs  Antti......jahaas  siellähän  Veikkokin  on.....missäs   Oiva  luuraa......ahaaah.....  tuppas  sinäkin  ....tuu  ny.."

Ja  voiettä   mulla oli  sitten "hauskaa". Kaffikin  alkoi  maistumaan  rotan  kuselle, ne  sokurinpalakkin  kans, sekä  pullassa  oli  jännä   makuvivahde.  Ja Ossi  kertoili:  noiden  rottien  nimet keksin  mun kaukaasten sukulaasten  takia...ne  teki  musta  , taikka   tästä  asunnosta, joka  niiden mielestä oli  sottaaneen,  viranomaisille  valituksen...ei  se  menny läpi....sen  takia  nyt  mun  rotilla  on niitten  nimet.....Veikkoooooo.....mihin  sä ny.........Aaanttiii....otakko  lisää   sokuria.....

Humptsps:  minä  kiitin  kaffista ja  lattialla    vilistäviä  rottia  väistellen  menin    talosta  ulos.  Kaikkea  sitä tuleekin  mieleen kun autolla  ajelee.

Ekku Mattila.

Niinja.....en toista kertaa  sinne  menny. Vaikka  muutaman kerran  kutsuikin  kylhän.