maanantai 8. heinäkuuta 2024

Moon vissiin hyvä(kin) taiteelija....ainakin niin sanoi Alahärmän seurakunnan pappi , Lehtolan Lauri ja vuas oli 1982...

 EKKU.

Napajan  vähän maalamistani  tauluista. Jaksatteko  olla  mukana ? Hyyvää.

Jo  nuarena  kollina Alahärmän Voltin kansalaaskoulussa ,  1953, piirtelin niin  hianoja kuvia, että opetajakki  kilvan mua   kehuipi. Ihan mua  melekeen  otti ja hävettikin, koska  joka kerta kun piirrustuksiani  ope luokan eress esitteli, niin  muut  salaa  naureskelivat ja hymyyli. Tottakait  se oli  silkkaa  kateutta, jota en  heti äkänny. Vasta  palio myöhemmin  vanhempana  poikana.

Syntymäpitäjässä Alahärmässä asuessani, Äitee  trossasi  mun  maalaamistaitoani, niin  että  yksi  aamu Joulukuussa  1982,  luokseni tuli,  kylän pappi,Lehtolan Lauri, joka sanoi:

Ekku kuule....olemme nähneet maalaamiasi tauluja  jokka  on  upeita ja nyt esitän  sulle  toivomuksen kuules.

E: Niin.

P: Voisitko näin Joulun alusaikaan  maalata  vaikka  jotakin  ajankohtaan  sopivaa, sellaista  joka on sun mielestäsi  ihan  hyvä aihe.....seurakunta  maksaakin vähä..

E: Ennoo  mielestäni niin  hyvä..

P:  ooppas.....oot  liian  alemmuurentuntooneen....siis  sovitaan.....soita kun  oot valamis..

Ja pappi  lähti. Ovi pani kops.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ja minä menin  Kirkonkylän  yhteen  kauppaan  jossa oli  sopiviä  färejä, niitä muutaman  ostin ja heti  takaasin  tuphan. Onneksi mulla  oli   20  sopivaa  paffipohjaa, 60x40, jokka  olin ostanut Kauhavalta yhdestä liikkeestä ja eikun töihin vaan.

Mulla on ollut aina  sellaanen tyyli että jos jotakin alootan niin sen teen yhteen  menoon, kuten  maalaaminenkin. Muutaman tunnin  niitä, kuvassa  olevia  Joulu-kirkko-aiheita , maalasin, raamit  niihin naputtelin, ne  kuivaamaan yhteen  huoneeseen  ja...

Viikon päästä  soitin Pappi  Lehtolalle..

Päivää...se taulu  olis  sitten valamiina..

P: Sopiiko  että tuun  ihan pikapikaa....oon just  postis..

E: Sopiihan se.

¤¤¤¤¤¤¤¤

kilikilikilikili  soi  ovikellu ja  pappi sisälle astahti.....ja kun  taulut näki, melekeen voihkaasi.....

P: Voi  taivhan vallat  sua Ekku.....kylloot  kuule  taitava......tauluissa on just eikä melekeen  Joulun hyvä sanoma.....kirkon ovikin on raollaan.....ja  valo kajastaa  sisältä....oot  porthakkin  lakaassu...voi ihime sua Ekku.....

Ja Pappi   valitsi  3  taulua  ittelleen, muut, paitti  tämä yksi jonka  jätin ns  muistoksi, 42  vuatta sen  maailmaa nähäny. .Martta Äitee  meni ja myi tunnin aika  kaikki muut. Oli    Äitee  sitten kova  kauppamies-nainen.

Ekku Mattila.

alias: Jukka  pekka.

Meedio.

Nasiiri.

Clairvoyant.

vissiin  taiteelijakin....

puh: 0466840923.