torstai 18. heinäkuuta 2024

Oli se "mukava" Ivalon matka......1997....2000 km ja itse maksoin tietämättäni , polttoainekulut......oli ne melekeen uskovaaneen kuntaparis, eiku pariskunta sydämellisiä lähimmääsiä...oli..oli..

 18/7-2024.

EKKU.

Huomenta päivää  taas:

Aamulenkkini  jälkeen  rupesin  plaraamaan  , taas,  entisiä  päivä-lenkkikirjojani, joita olen pitänyt   vuodesta  1973 ja  edelleenkin ja kaskas.....

Tänään  18/7- 1997, oli  Keskitai ja  olin matkalla  Ivaloon.....perskutti sentään. Eräs Kauhajokinen  juokales.....  T...XXX  kävi kysymässä , koska  mulla oli  ammattimainen kuorma-auton  ajokortti, että  lähärekkö  hakemaan  hänen  tuttunsa  tavarat Ivalosta, tänne Kauhajoelle ja minäpoika  siihen suostuinkin.....koska en  osannu   sanoa...xitut....

Ja niin teinkin. Ensin  hain sen parikunnan  Norinkylästä ja  suoraan  Vaasaan yhdelle huoltamolle, jossa vaihdettiin paremmat  renkaat Ivecon  alle, soli  aatanan  suuri  paketti-kuorma-auto, jonka  persees  oli  isoo  korkialairallinen peräkärry.

sitten  suoraan Ivaloa kohti. vasta siinä  vaiheessa  panin itteni kysymään että kuis pitkä meinaan Ivaloon on ja  pariskunnan   mies  sanoi.....vaan    vajaa  1000  km...ja  melkein  mä kirota  präiskääsin, mutten  juliennu, koska  noli  vähäsen vaasiausko..eiku  uskovaasia  molemmat.  Samassa  yhteydessä  mulle sanottiin että  Teuvan sossu oli  antanut   mulle  annettavaksi  500  Euroa, vaivanpalakkaa, jokka saan sitten  kuin ollaan  takaasin Kaahajoella....ja  pöhkö menin  ja   uskoin niiren  puheen.

Ja niin matka  joutui, noin  30 minuutin  pätkillä. Koska  molemmat  uskovaaseet  pöllytteli  tupakkia  ja sen ajan  oli pakko orottaa  auton hytis kun ne  savutti  tien penkalla. Voitte  uskoa  että mua sitten pakkas  xttuttamaan, koska  olisin  mielelläni ajanut  melkein suoraan,  Ivaloon, mutta ei. Muutaman kerran pantiin tankkiin litkua  asemalta, mun  rahalla, jonka sain vasta  kuulla  myöhemmin..juu....XXZX!!X??XZ..tana..

Voi  iekana kun  matka tuntui  sitten  piiiitkääältääää....12  tuntia  kesti  kun oltiin Ivalossa ja  heidän  vanhaan  kämppään,........joka oli  ns asumisjäljellä....siis  kaikki  tavarat olivat  laittamatta  muuttolaatikkoihin....voi..xxxxxxx!!...mä  tuumasin ittekseni..XXXXX !!....

Siinä sitten  koko  yö  kasattiin  heidän tavaroitaan laatikkoihin, niitä  kanniskeltiin  Ivacoon ja sen  persekärryyn  ja aikaa otti  5  tuntia. Ja eikun  takaasin kohti Kaahaajokeaaaaa. Molin, uskokaa  ny. aikalailla  poikki matkasta ja yhdessä  kohtaa  näin  tien  varrella  vanahan puuliiterin , pysäytin  auton ja menin sinne  huilimaan. Oli  vähä  vilu  ja sen  takia  työnsin   itteni  kissin-koiran-rotan - kuselle  haisevaan isoon  muavisäkkiin ja aaaah.....XXxxXXxxxxxxxx....hornasin tunnin verran ja  eikun autoon vaan  ja matka jatkui...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jaatkuuuu..

Kyllä olin otettu kun Kokkolan ohitte  ajeltiin...kun ei  ollu enää matkaa  kun  270 km  Kaahaajojeelle, taikka  Norinkylään, jonne ajettiin koko  revohka.  Sinne  tavarat pitkin  markkia ja  kovaa kyyttiä  Aronkylään, jossa odotti mun  Saappini ja....matka oli  tehty...Ainiin.....en juliennu kysyä siitä  500;sesta , joka  Teuvan sossu  oli mulle  luvannu   ja oli antanukkin,  sille pariskunnalle, mutta  olivat kokonaan unohtaneet  sen mulle  antaa.....oujee...

Illalla  se toinen  pariskunnasta soitti  ja sanoi..

Ekku...kiitoksia  kovin  paljon. Oli  hyvä matka. Harmittaa  vaan  kun sen sulle  myönnetty vaivanpalkka  500   kului  matkan...2000  km polttoainekuluihin.Mutta  kun se  Iveco oli niin  suuri ja  sen peräkärrykin kulutti  niin  runsaasti   ettäää.....kiitoksia  vaan Ekku.....Jumalan siunausta....kuule.(olivat  saaneet sossulta  toiset  500  muuttoavustusta..!! ja mulle piti se  toinen  500  tulla)  tämän kuulin jälkeenpäin. Mukavia noi  melekeen uskovaaseet  immeiset.

Jaatkuuu:

He  muuttivat siis  Norinkylään asumaan, yhteen uskovaasten  piämaja-rakennus-ryhmittymään. Noin  vajaan vuoden kuluttua, pariskunnan melkeen  uskovaaneen herra , naama peruslukemilla,  koetti  Teuvan  pankista  saada ns ulos  6000  rahaa....isooherra    Jussi...XXX  XXX  itensä  allakirjoittamalla  lapulla,  oli  väärennös,  mutta  onneksi  pankissa olivat tarkkoja  eivät rahaa  antaneet....vaan  uskovaaneen parskunta saikin  potkut  persuuksilleen.......ja pois....pois..

Nne muuttivat takaasin Ruattiin, josta  olivat   ennen asuneekkin..  Eivät kysyneet mua tavaroottensa  kuskiksi ja  jos  olisivat nin tehneet  olisin sanonut..painukaa  naarasnorsun  vittuun.

Ekku Mattila.

alias Jukka Pekka.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

puh: 0466840923.