torstai 12. tammikuuta 2023

Köh köh ja eikun nestemäistä amfetamiinii naamaan.....1974....

 12/1-2023.

Ekku Mattila.

Nasiiri.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Iltaa  fb kansalaaseet. Kuuletteko  miten mun nokkani  tuhajaa  nyt? Muhun iski   torella  kova kurkku-gröhäjoku muu juttu, kun hiihdin viikko/toista   sitten tuolla  todella   kylmässä ja koleassa  Kaakon tuulessa pelloilla. Pari  päivää sitten  mun ääneni  muuttui  köheäksi  ja  nyt  nenä-kurkku   ei oo kunnossa  niin sanoakseni......mutta ei  tämä mitään.....tulukaa  mukaan Hesan lähelle, Tapanilaan, Laukkipäätie  27 ja sen  lähellä olevalle  bussipysäkille,  vuosi  on  1974.

Olin silloin palio nuoree kun ny. Noin 23  ja vee.Kova  jätkä. Sitkiä ja  kova.Nuaruuren  kukoistukses. Härmän häjy. Mulloli  kumma  tapa.....varsinkin  talvisin, oli sitten kuinka kova pakkanen, niin  en  pannu  tarpeeksi  verhoja  päälleni...en.....Sininen  paita , sen  päällä  nahkatakki. Kesäsimmarit  jaloissani,  ei pitkiä alkkareita ja  päällä  farkut. Kesäsukat. Ei hanskoja  eikä  tietystikään  minkäänlaista  lakkia. Kaiken huippuna koska olen ollut ja aina oon  aadeehoodee..hehheeheeh...menin  bussipysäkille  ainakin  30 minuuttia  ennen vaikka tiesin sen tulevan  vasta  30 minuutin  päästä siihen. Siinä  sitten  odotin lumituiskussa/räntäsateessa ja  vapajin..odotin ja vapajin....välillä  huitelin  lunta   ns kaula-aukostani, joka  oli  auki.Rintakarvani  senkun  viimassa  värisi. Tottakait.Mitäs  tässä  turhia meinaan.....kestän kyllä ja päriään... juuh......hrrrrrrrrrrrrrrrrrr..

Kunnes: Sain  kovan  räkätaurin ja  duhan.Öin ja  päivin, illallakin  ja  aamulla  mä yskin  ja  räin.Gröh..gröh......rööööh......koko ajan.....ja sitä samaa  kesti  3 kuukautta....koko ajan. Sitten tajusin  tilata  lääkäriaika Hakamienen   torilla  olevasta  hoitokeskuksesta ja  sinne  mää menin  ja köhin....ja köhin ja köööhin.

Jaatkuuuuuuuu:

Ovikellua  soitin  priiiiiiiiir...piiirr.....ja  sisälle astuin....kun mun  vuoroni tuli niin  eikun  tohtorin vastaanottohuonmeeseen.......näin:

Päivää mä sanoin  johon  tohtori  päivää päivää..onpas  nuorella miehellä  raju  yskä....kauanko  sellainen  on ollut..'

Noin  3 kuukautta  mä virkoin...kolme  kuukautta...köh..kööh...klöh.....kuumettakin  on ollut monta  viikkua..melekeen  39.....ja sit...

nono.....teillähän ei ole  tarpeeksi  vaatteita.....mene  heti  täältä suoraan  Kaisaniemelle  Haloselle ja osta  alusvaatekerraston........ja  sen lisäksi määrään sinulle  lääkettä....hae se apteekista joka on  tässä samassa talossa.....ja kun illalla  meet  maate niin istu  vuoteesi  reunalle ja ota  määräämäni  lääke.....takaan sen auttavan ja kun aamulla heräät olet  taas terve  poika ..tämä käynti maksaa  90 markkaa  ja lääke noin  30 markkaa.....se on pieni pullo, peukalon  kokooneen....näkemiin  vaan ja kiitoksia..

Ja mää  menin. Ostin alusvaatekerraston , pläkhoossia...ja  sitten  apateekkiin sen  pikkuputelin ostamaan  ja  bussi  72  takaasiin  Tapanilaan....kotio ja niin tuli ilta  ja  tuli  iltayö ja  tuli  kello noin  22,00  kun  olin  sänkyni  reunalla   istumassa  se  tohtorin  määräämä  pikkulääkeputeli käressäni, sen  auki  kiersin  ja naamani  pulputin ja  voi  paska kun oli  sitten   oli  pahan  makuusta.Kun  naarassarvikuonon  kuukautis- kusi.

Jaatkuuuu:

Oli  Lauantai-ilta kun maata  menin ja  oli  Sunnuntai-iltapäivä kun silimäni  mää avasin...herra  nähköön mä melekeen huusin...ohoh....mohan oon  täysin terves ny....ei mitään köhää ja  kuumeen mittasin  ei  sitäkään   enää. Olin pirtiä ja elävääneen  kun  mikäkin. Mielessäni tohtoria  kiitin. Olipa  ammattimies..Olipa  kova  plääkäri. Oli  oli.Kiitoksia  viälä  palio.

Ja  Maanantaina  töihin  Nokia  oyyhyn, Heslsingin   ,  ihan Lauttasaaren sen toisen sillan kupeeseen , nykyystä Helsingin raastupataloa  vastapäätä ja kaikki  oli  ihan hyvin. Olin  taas terves pojankolli. Ja niin  kului  muutama  viikko, taisi jopa kuukauden/toistakin...kun  Hesarin  mää  yksi  päivä luin......ja melekeen  persuuksille  tipuin...

Yksi  lääkäri, joka   toimi Hakaniemen  torin  paikkeilla oli  kärvähtänyt huumeiden  myynnistä. Soli määrännyt  amfetamiinii   sunmuita  piristäviä  plääkkeitä  melekeen kaikille  joka  hänen  vastaanotolleen  tuli...riitti  vaan kun  köhi niinmaanitusti   että   ja kovaa  kuumetta  valitteli. Ahaaaa..ny  siellä joku  nauraa  ja  hihittäää.....EEeeekuuuu peijakas.....eeekkuuuuuu....ekkai sä vaan    tahallasi sinne  humesmieheslääkärin vastaanotolle  sen" takia  menny,,,??...Eeekkkkuuuuuuuuuu....?....

vakuutan ja  mekekeen  vannun....emennyt.  Olin  niin  torella  kipiä ettääh.Muuten se   plääkäri sai  siitä sivutyöstään melekeen  2  vuoren  plinnatuomion.  Ja  töhtorin lupalitterat otettiin pois. Niinja  sakkoja  jmalattoma   palio  päälle. Juu.

Ekku Mattila.