keskiviikko 11. lokakuuta 2023

Minua luultiin erään oikeudenkäynnin aikana Ilkka-lehden toimittajaksi...köh.

 11/10-2023.

EKKU.

Alias: Jukka -Pekka Mattila.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Eilen  räpäläsin vanahoja  lenkki-päiväkirjojani, joita olen kirjoittanut  vuodesta  1973, tähän päivään saakka  ja maailman tappiin asti, kun  luin  jännän  tosijuttuni.......Siis: tulkaa mukaan.

Vuonna  1993, kesällä yksi tuttuni ,  (sanotaan  häntä vaikka Ismoksi)  Isostakyrööstä,   soitti ja pyysi että viekkö hänet huomenna   käräjille  Laihialle, sillä  häneltä  otettiin   kortti  otettiin hyllylle , ylinopeuden takia. Vaan  160, 80 alueella ja mää sanoin  että sopiihan  se.

Seuraavana  aamuna varhain  mää   puin päälleni  hianon kokopuvun, valakoisella  paidalla, kravatti  ja  komiat  kengäkkin,   suihkussakin kävin ja  tukkani  kampaasin sillai  ojennukseen ,  musta  attecelaukku, jossa  vihko sekä  kynä,   kainalooni ja  kohti  Isooaakyröää. Josta  tuli kyytiin, Ismo ja  eikun Laihialle, käräjätalon  pihaan,  auto parkkikselle  ja  tupahan mentiin kanaperää, eiku peräkanaa.

Odotushuaneessa  luithin   vanahoja  ilikkoja. muuta  sellaasta  ja kun kello  näytti  seinällä  08,00 ja  ääni kuulutti....se ja se vastaan sitä ja sitä...siis sisälle mentiin. Vastassa  oli isoo  , niinkun  ruakapöytä  ja sen takana  istui  viisaan ja hymyttämän  olooneen   miäs ja tuvan vasemmalla  puolella pienen  pöyrän takana istui syyttäjä....X Renko.,,joka alakoi  syyttämhän mun tuttua...

" on silloin   ja  silloin, hänen autonsa, valakooneen  , pystylyhtyyneen  mersu, nähty yhyren Teuvalaaseen  miehen talon eressä, kello  silloin ja silloin ....22,00 , .talon  asukkaan ollessa  poissa ja  kun seuraavana  aamuna    hän tuli kotiinsa  havaatti suuren kassakaappinsa  kokonaan  hävinneen..ja..ja jaja.jaja.."

Ja sitten  tuli  syyttäjän kutsumana   toristaja  nainen, joka  oli  talonsa klasista  nähäny valakoosen  pystylyhtyyseen  mersun  sen talon   eressä, josta se kassakappi  oli lähtenyt  kävelemään ja tämän minä  valalla vannun,....tällä tutullani ei ollut  minkään valtakunna  avustajaa, vaan  luatti  siihen ettei   ei  ole  ollut   lähelläkään  Teuvaa sinä ja sinä yönä......koska...ja koska  puhui ja puhui..

Ja  tuttuni  pyysi    oikeudelta  ja  saikin puhua itte ja hän puhui.....se  toristaja nainen oli mennyt jo takaasin  kotiinsa, 60 markkaa  sai   toristajan  palakkiota  ....ja  tuttuni alakoi....puhua..

: " Ensinnä   mulla  on kyllä mersu, mutta son sininen ,  vaakalampuuneen, enkä  ole ollut siellä Teuvalla päinkään sinä  tapahtuma-aikana...joten kiistän jyrkästi   minua  vastaan nostetut  syytteet.........."....ja  melekeen  sen  jälkeen  oikeus  oli  puhunut  ja moltiin  pois lähärössö, kun  puheenjohtaja  vinkkas mua kohoren ja meleekeen  säikähdin  vallan, että nykkö se  alakaa  perkules mua  syyttää  jostakin,  pihkura soikoon.,,ja menin  lähemmäksi  häntä  ja    sanoi....

"Ehditkö  tulla hetkeksi  tuonne  takahuoneeseen.....ja mä  sanoin  syrän  kurkussa, oon niin herkkä aina ollu,   että ....gjuuuu...juuuh...sopiian  se....ja mentiin takahuoneeseen jossa  puheenjohtaja  sanoi..

Jaatkuuuuu:

"Huomasin että olette  jonkun   lehden   toimittaja.....ja  voinkin hiukan avata  tätä  juttua....tuntuu varmalta, että syytetty saa  tuomion...voitte laittaa  nämä  lauseet.....todistaja  näki   syytetyn auton ja  koska naisena  ei tarkasti   tunnistanut mersua.. oliko se  vaaka vai  pysytlyhtyyneen.....ja  samoin  illan hämärässä  ei tarkasti  nähnyt oliko auto sininen vaiko  valakooneen..niin  syytetty  saa  varmasti  linnatuomion....hänellähän on aika pitkä rikosrekisteri....tuomion saa...se  on varmaa se....

Ainiin.....puhenjohtaja sanoi mulle...."minnekö  lehteen  lähetän  tämän  tuomion-syytelauselman....kos....ja mä sanoin että  ....olen  asioissa   Isossakyrössä  tunnin-toista...ja .....jos  sopii  niin   voinko  palatessa  Laihian  ohitse  saada  se   oikeuden  päätös..kosk...."?....johon  häns sanoi:

"Sopiihan   se...sanon sihteerille, että ottaa   papereista  kopiot ja  hän jättää  ne   vahtimestarin  koppiin ja  tullessasi  voit ottaa  ne .."..kiitoksia sanoin..näkemiin ja  kaikkea  hyvää.

Noin  tunnin  kuluttu ajoin  Laihian   Poliisi-käräjätalon eteen, soitin  ovikellua  ja  vahttimestari  ojensi  mulle  tapahtuneen  oikeudenkäynnin  pöytäkirjat.

Ja: Tuttuni sai  tuomion. 1,8 vuotta  vankeutta, mutta  hän valitti  hoviin ja  mukana  oli  asianajaja,  (Lind Pekka)  jonka avulla  linnatuomio  kuivui ns  pois. Välillä   voittaa  oikeus  ja  välillä ei.

Ekku  Mattila.