tiistai 31. lokakuuta 2023

Olin noin 5 ikääneen, 1950, kun ekakerran sanoa paukautin ennustuksen, joka toteutui viikon sisään...ja tukkapöllön sain.

 31/10-2023.

EKKU.

alias:  Jukka Pekka Mattila.

puh: 0466840923.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Iltaa taas:......nyt kun minuun saa puhelimella yhteyttä, niin  koko ajan saan  pyyntöjä  erilaisista aiheista, joita on minulle tapahtunut...ja tulkaapa mukaan  mun syntymäkotiini Alahärmään, Voltista noin   2 km, vanhaa  tietä  kirkonkylää kohti.  Nykyiseltä  nimeltään tie on Knuuttilanraitti.  On vuosi  1950 ja moon vajaa  viiren  vuaren ikääneen  pellavapää kersa. 

kun:  meille tuli  vieras, soli  läheltä  Alahärmän ns  Linnanmäkeä, kuulin sen paljon myöhemmin , Äiteeni kertomana,  mies,  55  ikääneen. 

Oli Sunnuntai  ja  aina siihen aikaan  käytiin vierailuilla  tutuilla-sukulaaseilla, mutta  vasta Sunnuntain  kirkonmenojen  jälkeen, kello  10,00.  Oli  pyhäinhäväistys  jos  tuli  kylään ennen  10,00. Nooh meirän  tuvan keittiössä  oli  hellan vieresssä jakkara, sellaanen  puinen ilman  selkänojaa. Hellan vieressä koska  meidän talossa  ei kukaan  polttanut  tupakkia  ja sen  jokainen  tiesi. 

Siis: Vieras, sanotaan häntä vaikka  Olliksi  oli  jo jutellu  vanhempieni kanssa ja oli  aika  panna  pölliklupi  palamaan,  tyämiäs savuamaan . Siinä aikansa  Olli  sauhutteli  ,  tummppasi  tupakanjämän  hellan   pikkuluukkuun, siihen jossa  oli  tuhkaa ja sanoi:

Olli: "eimaar....jos   tästä  jo läherenkin...tuun taas  viikon  päästä  kylhän"....nousi  meni  keittiön ovea kohti, avasi  rivasta, kun minä  sanoin  kirkkaalla  kersan  äänelläni:

Minä:  "et  sää tuu  viikon  päästä..sä kualet..."

Voiettä  äiteelläni  oli kauhia  ilme....ja sanoi  mulle..mitä sää  nyt  höpäjät....kaikkea  kans....oo  hilijaa....

Ja  Olli  lähti.  Hyvästi sanoi, kuten siihen aikaan  oli tapana sanua..hyvästi vaan...ja kolaji  porstuassa  mennessään..

Ja  mulla  tukka  pemaji. Äitee  siitä  kiinni  otti ja retuutti  aika lailla. ..eeestaas..ja  taasees...kipiääkin teki..sen hyvin muistan...".mitäsä oikein höpäjit.."...

¤¤¤¤

Nyt kului  noin    10  vuatta kun olin suunnilleen  15  nurkilla,  1960...ku meirän  sukulaaneen  Hirven  Helvi   , Jepualta, kävi kylässä  meillä  ja.....tuli  puhe...Ollista....."  tua  Emppu  (mua siihen aikaan sanottiin  vallan Empuksi)   se  hyvin tiesi  sen Ollin  kohtalon.Se  kuali  saunarisumatkalla keväällä 1950  kannon  nokkaan  istastaessaan....oli syäni  eväsleippää jonka päällä voin lisäksi  oli paksu kerros  hunajaa ja....

Mehilääneen-joku vastaava oli  isahtanut  sen leivän päälle  ja kun  Olli  haukkas leivästä, mehilääneen  meni Ollin  kurkkuun, joka  paisui.....ja...Ollille  tuli  R.I.P. 

Kuulemma  Olli  oli kylillä  kertonu , sen viikon aikana, mitä mä  olin viisvuatiaana , ilmoille  laakassu....saas näkee....

Ekku Mattila.