sunnuntai 22. lokakuuta 2023

Nasiirin Hesan muistoja mää muistelen ny.

 22/10-2023.

EKKU.

Alias: Jukka-Pekka  Mattila.

puh: 0466840923.

Nasiiri.
Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤

Päivää  taas:  Hypäkkää mun  muistojeni  autokyytiin ja  tulkaa vaikka Järvenpäähän  vuoteen  1973, jolloin olin kaupungin  rauhannimenen leirintäalueella jossa mun  telttaani oli joku hyväkäs (ny rippi)  murtautunut ja varastanut kaikki  tavarani mm pankkikirjan, ajokortin, vaatteita, rahaa  peitteen alta  900  markkaa ja samana aamuna  oli pankista  vieny  tililtäni  melkein  2000  markkaa  ja ja...

Ja siihen toppasi  mun muuttoni ulkomaille. Olin parin viikon päästä aikeissa lähteä ajamaan  moottoripyörälläni  ensin Espanjaan, yli lautalla G-salmen , Marokkoon ja  jäädä sinne  busmannien  joukoon  elelemään....vissiin, koska  olen aina halunnut asua syvimässä  afariikassa....paikassa  jossa me ihmiset ,  viimeeset  20000,  90000 vuotta sitten,olimme  vähää vailla  kuolla  sukupuuttoon.Sieltä minäkin  oon vissiin lähtenyt maailmalle ja oon tässä ja nyt  täällä   Kauhajoella 22/10-2023.

Noh: Koska olin antanut  vuokra-asuntoni, jonka omisti enoni, ja jossa  olin asunut  1970-1973, Porvoon katu  5-7 B 63, Kalliossa, Raimo  veljelleni, joka  oli menny  kihloihin ja  aikeissa  molemmat muuttaa  helsinkiin.. ja koska  mun Marokkoon muuttoni estyi sen  ketkuvarkaan takia, niin  jouduin etsimään asuntoa Hesasta. Oli helpommin sanottu kun ns  tehty...Koska:

Jonossa oli muutama tuhat  muutakin asunnon etsijää..ja siis..ei auttanut muu kuin ja koska  oli tämä sama aika...Lokakuun loppu..koleaa  ja märkää,enkä kömppää heti  saanut..niin....

Niin: ..minulla ole  sen  luovuttamani asunnon ´vara-avain ja sen mukana  avain rakennuksen  kellarikerrokseen, jossa  oli  asukkaiden ns  varastokomerot. ,..numero   63..,siis  sinne  jo sinä iltana...kello  20,00  koska  talon talkkari pisti  kellarikerroksen ulko-oveen  suurella  munalukolla kiinni....21,00 riips..riips..Moottoripyöräni Zuzuki  250 vm  1973  oli pakko  jättää yöksi  rakennuksen  ulko.oveen  eteen.Ei ollut siihen aikaan  näköjään Hesassa varhahia, koska oli  paikallaan  joka  aamu......

ja minä jäin  sinne koko  yöksi. Heti aamulla  talkkari  kävi avaamassa  sen munalukon  kello  06,00 ja Nasiiri  pääsi  linnasta pois  siksi  päiväksi  mutta  illalla  oli  pakko taas  linnaan  yöksi. Tätä touhua  jatkui  1,5 kuukautta,,perskelees....kunnes  onnistuin saamaan  kämpän Sturenkadulta, vastapäätä ammattikoulua ja läheltä sitä maasiltaa, jonka  oikealla  puolella oli Volvo autoliikkeen  firma.

Juu...ainiin.joku  kysyy  että missä  kävin pesulla ja mä vastaan: Koska  mulla oli se vara-avain siihen luovuttamaani  asuntoon, niin kyttäsin tarkkaan koska  veljeni Raimo ja sen morsmaikku  olivat  poissa, niin  vaaroovaasti sinne sisälle  ja  vaaroovaasti pesin itteni siellä.  Noin pari kertaa  viikossa....mutta vessassa  en uskaltanu  kyykätä. Kävin , kun oli pakko , välillä  puskassa..Linnanmäen lähellä, ankkapuistossa....ja  silloin  tällöin menin  mukamas ostaan autoja liikkeisiin, joissa oli  asiakasvessat......ja...pruuut.

Siis:  aika  rankkaa  aikaa ( ja voi että jos kaikki  kertoosin niin peffallenne lentääsitte, mutta  ehkä joskus  myöhemmin praataan lisää) on Nasiiri  joutunut  viettämään  ja se näköjään jatkunee  yhä.Onneksi  on  tupa  ja katto päällä,pesuhuones ja hyysikkäkin. Siinä mielessä  helppoa.

Jees.

Ekku  Mattila.