keskiviikko 17. tammikuuta 2024

Joka vanahoja asijoita muisteloo niin jonkun naamalle keltaasta mätää visvaa...heh.

 17/1-2024.

EKKU.

alias: Jukka Pekka Mattila.

Tämän on jatkoa sille  aamupäiväiselle "hammaslääkärikirjoitukselle" ja nyt  mennään  samaan vuoteen  1973, mutta  Toukokuun  alkuun, Hesaaan , ihan mun  asuntoni naapurirakennuksseen, Porvoonkatu  5-7, jossa  oli hammaslääkärin vastaanotto. Sinne  soitin, koska  oli  pakko. Sen  Malmin  hammaslääkärituolista pakenemisen jälkeen  ylähammastani   oli särkenyt koko ajan , yötä päivää, koko ajan, monta  viikkoa  ja   siis:

Soitin  naapurihammaslääkärille, (kerroin että pelekään hammaslääkäreitä enee kun kuolemaa ja että  olin rynnännyt pakoon  muutama  viikkoa  ennen Malmilla , hammaslääkärin tuolista) sovittiin  ajan ja sinne menin  heti samana   päivänä  illalla  16,00   nurkilla. Jälkeenpäin  sainkin  tietää että  se miksi pääsin  melkein ehti vastaaotolle  johtui juuri siitä, etten  olisi  liikaa  vastaanottoa  ajatellut ja en  mennytkään.

Siis: Vastaaoton  ovikellua  kilutin..kili..kili..kili  ja   ovi avautui.. ... päivää...päivää....nainen sanoi ..astu  sisään ja mä astuin...hetken siinä juteltiin  maailman asioista, en  muista  edes  mistä, mutta  jostakin  kuitenkin ja  ainakin 15 minuutin  päästä  hampilääkäri sanoi.....voitko  istahtaa   tuoliin.....minä tutkin   vähän.....ja mää  tein niin.....syrän tuhatta  ja  sataa  takoen.

Hän hetken suutani  tutkisteli, jollakin  pienellä  peilillä sinne  kurkki ja sanoi......nooh....iihaan  hyyväää...tämä oli  tässä  nyt....voitko   saapua huomenna  aamulla  08, 00  uudelleen  ja mää  jotakin  vastasin..heksosioieneismkooensms..juuu  kyylllllääääääh   ja irrotin  kynteni , raps,  hammaslääkärituolin   nahkaasista  käsinojista. Noli   uponneet  sinne  syvälle kun     leijonan  kynnet. Voi ittu  kun olin sitten  peliännyt.............mutta älkää  tätä  jokaaselle  kertoko..multa menee  maines..

ainiin  sanoi  nainen, ojensi  kätensä  jossa  oli  yksi  iso  sininen pilleri ja sanoi.....noin  30 minuuttia  ennen kun  huomenna  tänne tulet ota   tämä pilleri, veden  kanssa.. se  auttaa  kovasti....näkemiin  ja  siis  huomiseen..

Jaatkuuuuu..

Ja niin tuli  seuraava päivä,  tuli  aamu ja tuli kello  vajaa 08,00  kun  uudelleen  sinne    hampiplääkärille  astelin. Olin ottanut sen sinisen  isoon  pillerin noin  30 minsaa ennen . Vähän ihmettelin  koska se  lyhyt matka kävellen, noin  50 metriä, tuntui  aika  jännälle. Mun mielestä kadulla oli  jänniä  kuoppia ja  jänniä mutkia ja koko  kadunpätkä oli  ikäänkuin  sumun  peitossa.  Melkeen  mua nauratti ja hihitytti koko  ajan. Vähää vajaa etten  tanssiaskeliakin ottanut. Olipa helppo ja  "taivaallinen"  tunne  koko  nuorella  miehellä.En  tajunnut  että se  johtui  sitä sinisestä  isoosta pilleristä, jonka  olin  ottanut.  Jälkeenpäin olin  varma että se  oli torella  iso  jytkyannos  rauhoittavaa. oli  se  tehokas pilleri.

Ja: Olipa  helppoa  siinä tuolissa  istua. oli, oli. En havaannu mitään, mitä ympärillä tapahtui. Vain  yhden kerran vissiin  pyärryin, mutta  olokaa  tästäkin  tunnustuksesta  hiiren  hiliaa  taas.Se mun maines..se menee muutoon  täysin. Eihän mua enää  kukaan  vihulaaseet pelekää....Niinja  yhyren kerran näjin  ikäänkuin sinisen  sumun  läpitte miten hammaslääkärin naamalle  präiskähti jotakin keltaasta  sotkua, mun  suustani, kun yksi  pahasti  tulehtunut  hampaani, jonka  hän kiskaasi  irti,  roiskadutti märät visvat  naisen  naamalle. ..ja että se  haisi, se  visva...ei  nainen...heh.

Näin kului  muutama  sekuntti, ainakin  sille  tuntui, vaikka  nainen sanoi että  vajaa  tunti siinä kului  kun ylähampaitteni  kivikoissa  hän touhusi.  Joutui  laittaaan muutaman tikinkin  vissiin. Aiettä  oli edelleenkin  kiva olotila. Aiettä. Oikein kärestä naista kiitin.....jotakin  mumisin..ksdkksdnmsdflsdfl  sdfklopopsksdf  dfmkoopjoo.....tooksiaa  palion, laskun  sain käteeni  ja ovesta pihalle. 

Kun  kämppääni  , melekein hoippuen  kävelin,   sen rauhoittavan  sinisen piiillerriin ansiosta, olin niin  onneni  kukkuloilla  , niin  täynnöärohkeutta, ilman  pelkoa  , että olisin  vaikka mennny saman    tien hesan rautarieasemalla  rippaamaan  kaiken  kansan  edessä.  Mutta  en  niin  kuitenkaan  teheny...muistaakseni......olishan  siitä Iltasanomissa   ollut  isoot jutut. ..köh.

Jaksootteko lukia  tämänkin  tosijuttuni..? Kiitoksia  jos  jaksootte.Ny  meen juamhan kaffia. Kerman kans. Pullaakin on.Oikein hyvää  jatkopäivää, eikun päivänjatkoa  sinne teille.

Ekku Mattila.