sunnuntai 28. tammikuuta 2024

Täh??....ookko sä kuule ihan itte tuan maalannu..kysyi Isse 1982..Alahärmässä.


 Iltaa:

28/1-2024

EKKU.

alias: Jukka Pekka Mattila.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤

Vuonna  1982 kun asuin hetken aikaa  Alahärmässä, syntymäkodissani, Knuuttilanraitilla ja  kun kerran menin  sen  talon vinttiin niin siellä  oli  paperilehtikasan alla  mustavalkoinen taulu, kooltaan noin metri  X  metri ,esittäin  "taistelevia  metsoja" , jonkun  hutaasijan maalaamana  vuodelta  1934.Ja minä  Isälle  kehuin että osaan maalata palion paremman  tuota  mustavalakoosta taulua  ja voi poijaat..

Meille syntyi melekeen kova riita.

Isä  sanoi..ettet  takuulla osaa..ethän soo mikään taiteilija oo.....ettet osaa  ja  mä  osaanpas....maalaan paremman ......ja  niin  se  kiista  siitä  väheni...ja kun  Isse  lähti  pyörällään  kotiinsa , niin minä   Syynimaan Arin  maalaus-valokuva-liikkeeseen josta  ostaa pätkäytin  isoon kasan maaliputkiloita , tärpättiä    sekä muutaman pensselin ja  sitte takaasiin  mun asuntoon.

Ihan sattumalta  mulloli  samankokooneen  kovalevy, sellaaneen  jonka  toinen   puoli oli  tasaaneen ja  siliä ja  se  toinen röpelöpintaaneen  ja  heti  alakoin  maalaamaan  mallina  se  mustavalakooneen  taulu. Kului  viikko ja kului toinenkin ja kun kolme  viikkoa meni  historiaan, niin soitin Isselle   että ny se on sitten  valamis...mikä on kysyi Isse ja mä se taulun jonka  lupasin  maalata  paremman sitä mustavalakoosta ja  eimenny kun  vartti niin Isse  asuntooni   pihalle  hikipäässä   pyörällä  sotki , se telineeseen ja  astui  heti tupaan ja...kun näki sen maalaamani  värillisen  taistelevat mettoot, niin:

"Voi  jumalauta poika......ookko  tuan ihan itte  maalannu....voi  iekana sentään...ihanko itte oot  tuan maalannu....johon mä..että juu..ihan itte sen maalasin..ja  voiettä Isse oli  täpinöissään  sen  taulun  eressä.....katteli pää kallellaan.....ompa  komia kuules....ompa  niin...ja  joi kaffin .....ja  takaasin  tupaansa  sotki.

¤¤¤

Olin mäkin vähäsen   väinentyyty, eiku  tyytyväinen.  Ja   tuollaasen  ekataulun, rähisevät mettot  mallisia ,oon  tuon 1982  jälkeen  maalannu  9  lisää  ja  jokaaneen on menny ns myyntiin. Tuota ekataulua  en oo  kehrannu  kelleen  myyrä, sillä se  ei ole  mun mun mielestä  kovin hyvä, vaikka  kaikki sanoo, kun ovat sen näheet.....ooppas  Ekku  hyvä   taiteelija....mutta nehän  kehuu  vaan mun  mieliksi...vissiin....humtpsf...

Ekku Mattila.