maanantai 29. tammikuuta 2024

Oli se todella kumma silmälääkäri Hesasta...Leikkas mun silmäni laserilla, 1958, vaikka ekasilmäleikkaus tehtiin Tampereella 1974...laserilla.

 

29/1-2024.

EKKU.

alias: Jukka Pekka Mattila.

Nasiiri.

Meedio.

Clairvoyant.

¤¤¤¤

Iltaa  taas: Kuvan aiheesta en malta  millään  lopettaa  kertomista, vaikka  muutaman kerran olen tästä  aiheesta, joka koskettaa omaa  elämääni, jo kertonut.

Siis:

Tuona  päivänä, 13/11-1958  olin syntymäkotini, Alahärmässä,  talon rappusilla,  ammuskelemassa  itsetekemälläni   voimakkaaalla   ritsalla, jossa oli  polkupyörän sisäkumista tehty kumi,  kuvan mukaisia  ns määllyjä, joilla  kiinnitetään  esim piikkilankaa    maassa oleviin seipäisiin. 

Olin  tähdännyt portailla  olevaan rautaiseen  lapioon  muutaman kerran..kuului  klik, kun määlly lapioon kalahti ja olin tyytyväinen . Kun taas  tähtäsin ja  päästin  kumilenkin, jossa  se  määlly oli  valmiina  kalahtamaan lapioon, ei kuulunutkaan  mitään  ja ensin luulin ampuneeni  lapiosta ohitte, mutta..

Äkkiä  tunsin miten  kasvoilleni alkoi  valua  jostakin-jotakin  märkää  jota  kummastelin  kovasti.Menin  talon  yhteen huoneeseen  , jossa oli  peili seinällä  ja  katsoin naamaani......ja  voiettä  säikähdin jumalattomasti. Sillä  oikeasta silmästäni  valui  koko ajan jotakin kirkasta nestettä ja samalla alkoi sen silmän näkö  hävitä kokonaan. Huusin ja  siihen  tuli  siskoni  Raili ja hänkin huusi ja sitten siihen  huutoon tuli  äitini ja  kun katsoi  tarkemmin silmääni  ja hänkin  huusi kauhusta.

Minä hyväkäs  painoin  hätäännyksissäni silmääni, joka  pullahti tyhjäksi ja loputkin nesteet  silmästä valahti naamalleni......plääääts...ja  siihen kohtaan  , jossa  piti olla silmä, ilmestyi  syvä märkä  monttu......ja  taaskin kaikki huuri kauhusta....minäkin  kiljuin.

Ja  eikun  kovaa kyyttiä  kirkolla olevalle lääkärille, soli  Niiranen. Raili  siskoni pukki  potkukelkalla kovaa kyyttiä ja minä  hantuuki  naamallani  koetin  pysyä  siinä kyytissä sen 1, 5 km . Kun Niiranen  silmäni näki  tyhjänä, ei  huutanut, mutta sanoi että menkää  nopiaa  lättähatulla (oli kiskobussi) Seinäjelle sairaalaan ja niin me  tehtiinkin. Kun  kotio päästiin Railin  potkukelkalla, niin  Isse  soitti  Voltista  taximies  Untamon, jonka  Volkalla  Voltin  rautatatiesemalle , junaan, ja  35 minuutin  päästä Seinäjoen asemalle ja siitä taas  taxilla   silmäpolille.

Ja niin siellä olin  noin 4  viikkoa...kaikkiaan...(.määlly saatiin pois yöllä  14/11-1958.)

"Sattumalta"  Seinäjoen sairaalaan  Lauantaina  Hesasta tullut joku erikoissilmätöhtori, kun  kuuli että seuraavana päivänä, Sunnuntaina  lopukkin  mun  oikeasta silmästäni poistetaan, ettei  tuu   tulehdusta  vasempaan  silmääni, niin  tuli mun  petini  viereen   ja  sanoi...

"Nuori mies...sopiiko että  jos koetan  ihan uutta  menetelmää  sun silmääsi, muutenhan  se menee  jokatapauksessa ja saattaa olla että pystyn auttamaankin..mitäs  sanot...ja  Raili, joka oli  koko ajan siellä Sairaalassa, soitti Syrjäsen  Matille (meidän naapuri) joka  kävi  hakemassa  mun vanhempani  sinne ja  niiltä se lääkäri sai sitten luvan aloittaa leikkaus.

Ja  heti seuraavana  aamuna  Sunnuntaina  mun  oikea silmäni  leikattiin,(1,5  tuntia)  saatiin ihan  hyvään  kuntoonkin ja näkö oli  melko  hyväkin.Siihen  lisättiin  jotakin nestettä-tiesmitä.  Kiitos  palio  sinä  salaperäinen  lääkäri, vissiin tuolta jostakin, sinisen pilven takaa..

Koska: Vuonna  1965, noin, kun olimme asuneet  täällä  Kauhajoella  jo muutaman vuoden ja kun yks päivä sain   oikeaan silmääni roskan ja  senverran se oli kipeä  että eikun  silmälääkärille  tänne  silmääni näyttämään...kuvasi jollakin ihmeen kameralla mun oikea  silmäni...ja kun  hän näki sen  oikean silmäni, ns sisältä,  kauhistui ja kun  kerroin että sille  meinas  käydä hassusti vuonna  1958, marraskuun  13 päivä ja kun kerroin vielä, että Seinäjoella-sairaalassa  se  saatiinkin  melko hyvään kuntoon, niin  hän  huusi..melkein..

"Ei pidä paikkaansa  herra  Mattila...silmäsi on leikattu  laserilla ,LASERILLA ja  ensimmäinen laserleikkaus  tehtiin  Tampereen  tyksissä  vuonna  1974, siis  silmäsi on leikattu sen  vuoden 1974  jälkeen....."mutta minäkin huusin että  javitut  kuules.....olin siihen aikaan Alahärmän Voltin kansakoulussa,  13  vee  ja  kun pääsin takaisin sairaalasta, mun oikean silmäni  päällä oli musta  merirosvolappu  kuukauden ja mua sanottiin  merirosvoksi.....mutta  se Kauhajoen  lääkäri  yhä meuhasi..että  älä valehtele  ja  meille  tuli  niin kova riita  että   lähdin sieltä  ovet paukkuen...Klonks.......näk....iin..

Sitten samana   päivänä soitin  kummallekin  siskolleni, Poriin ja Tampereelle  ja ne  todisti että mun  silmäni  meni  rikki  vuonna  1958....ennen  Joulua. ..sis......

Kuka-Mikä-Häh ?? oli se  kumma  silmälääkäri Hesasta joka tuli "iihaan sattumalta" mun silmäni  pelastamaan ..laserilla.jota  ei  oltu vielä  keksittykään  silmiä pelastamaan..??

Häh??

Ekku  Mattila.

ohoh....tuliko  liian piiitkää  tositarinani?

Sama.



"