maanantai 18. maaliskuuta 2024

Ekku Mattila. Nasiiri, Meedio, Clairvoyant ja lisäksi lintumieskin....18/3-2024. Olkaa hyvät :


 

Maanantaipäivää :

18/3-2024.

Ehdittekkö  lukea mun  seuraavan  ja taas, tottakait, tosiarinani, nyt  vuodelta  1974 Espoon   Matinkylästä, ns Uolevi  Raadeen  hampaan  (Nesteen pääkonttori)   lähellä olevasta   uimarannasta ., lähellä   Helsingin Lauttasaarta....kun:

Olin  loppukesästä,niinkuin  näkyy  uimassa  kyseisessa  rannassa ja  rupesin  viltin päällä  loikoilemaan....kun  ns sivukorvallani kuulin  jännää  piipitystä. Mä  katseeni  kohdistin  piipityksen  suuntaan  ja näin:

Sorsaemo,  oli  tuonut muksunsa  ihan mun  viltin  viereeni. Otin nopiaa  kuvan-pari, että ennätän mutta  heheh.....pennut  alkoi  kiiparoimaan mun jalkojeni  päälle, siitä ylöspäin  mahani  kohdalle  ja samaan aikaan itte  sorsaäitee  yritti  irroottaa  mun  isostavarpaistani  kynsiä. Kutitti  niinmaan palio  että ja laskin kännykäni viereeni ja  aloin   seuraamaan  pesueen   toimintaa. Jossakin vaiheessa   emo  pomppasi mun  rintani päälle ja  koetti   kovasti repiä  korvalehteäni  irti.Se luuli vissiin sen olevan makoinen iso   etana-joku.

Oli kuulkaas  jännä  tunne jo senkin takia, koska  niiden  lintujen  märät  räpylät  olivat  aika  viileät  ja kun ne  peuhasi mun   auringossa kuuman  rinnan  päällä niin oli kova  työ  etten  olisi  alkanut  hihittämään kutituksen takia....

ja nyt kuulkaas:

Minusta-meistä noin  20 metrin päästä  oli  tulossa  kohti Jaaåppaanilaaneen  pariskunta,   rannalla, ,joilla  oli kamera  ja kun näkivät   sorsien  peuhaamisen,   vattani päällä, ottivat nopiaa  kamerallaan kuvia. Olivat  ihan suut  auki. Nainen kun ohitti  "meidät" teki  varovaisesti  ristinmerkkejä ja osoitti kädellään  taivasta  kohoren hiljaa  mumisten...Vissiin jotakin  pyhää  tietysti. Uskoi ettoon joku pyyhimyys...joku,.

Kun  pariskunta  oli  aika lähellä, noin  5-6 metrin  päässä, niin  sorsaemo "käski" pentujensa menemään turvaan lähestyvää  jaapaanilaaasta   pariskuntaa ja  pennut  laskeutuivat  alas,   nopaa  mun.....oikean kainaloni  viereen, siihen  painautuen  hiljaa  piipittäen...ja  olin ihan hiljaa-paikallaan, kun  5000  vuotinen  muumio  Eegyyptiistä...

No...Jaappaanillaaneen  pariskunta  lähti naamansa  hämmästyksestä ns auki ja ottivat  kuvia  että  niiden  kamera melkein vissiin  kuumeni...klaps.......klaps..klaps...

Ja: nyt tulee  erikoinen kohta:

jaksatteko  vielä olla  mukana: ? Hyyvä. Pian  sorsaemokin  otti ja lähti, lentäen, persesulat  väpättäen, merelle ja mä  vähän  säikähdinkin.  Ny  se   pihkana  hylkää  pentunsa  mun kainalooni....mitä  xxttua ny teen? Mihin  sorsapentuturvakotiin nuo  paffilaatikolla  raijjaan.  Kesti noin  5 minuuttia  ja  , onneksi, huoaaaaaah, sorsaemo   tuli takaisin ja siinä  hetken piipitti käskyjä  pennuille ja koko  revohka  laskeutui  mahani päältä , uimarannan  matalaa reunaa   myöden alas  veteen ja sinne  uivat,,piiiip..piiiiiiip.

¤¤¤

Ekku  Mattila.

Jaatkuuuuuuuuu...odottakaa  heetki..menen  vähän näkkileippää  narskuttamaan...

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Jahas;:  Muutin Hesaan  1964, Kallion  kaupunginosaan, Linnanmäelle, kivellä  nakaten   800 meeteriä, osoitteeseen Porvoonkatu 5-7  B 63.  Hesan keskukseen noin   2-3 km.  Yhdeksäs  kerros. Asunnon omisti Äiteen  veli, siis  eno.

Linnanmäen lähellä, muutaman sadan meeterin päässä  oli  isohko  lammikko, noin   30x30 metriä ja kun sen paikan hokasin ja kun siellä  ui , varsinkin  sorsia, niin lintuja  usein  ruokkimaaan menin. Pullanpaloja  niille nakkelin . Tätä  tein  koko  loppukesän, syksynkin  ja  lintuja  ruokin. Linnut oppivat mut tuntemaan niin hyvin, että  kadulla  kun  kävelin, esim Brahenkatu, josta oli  sorsapaikkaan  noin   500 metriä , kerran taivaalta pelmahti  pari sorsaa  mun eteeni  kovasti  kaakattaen. Nokat  auki, tyyliin..missäs on pullat  kuules.

Eikun  lähikauppaan  josta otin ankkastokin  (pullapitko)  se  kädessä  kadulle ja pienin  pullasta pieniä  paloja joita nakkelin  ympärilläni   pyöriville  sorsille. Noli  odottanut koko ajan  kun kaupassa kävin. Pankaas arvaan että  Helesinkin ihmiset  hämmästeli niin, Ennätys  kuulkaa oli kun olin Hesan Hakaniemen torin  kohdalla  , ostamassa  myyntikojusta  silliä-perunaa-muuta  suoalaasta. Kadun yllä liihotti  sorsa jakun mun  havaatti-tunsi, niin nopiaa  laskeutui alas  ja  mun  ympärille  pyörimään. Ihan  huvikseni nostin oikean käteni sivulle ja  sorsa  pomppasi  "orrelle" isumaan. Oli aika painava   ja  voi että , taas, hesalaiset sai ihmettelyn aihetta.  Se lintu oli  varmaan sieltä  sorsalammelta  Linnanmäen takaa ja  oli oppinut mun  tuntemaan.

Näitä  samanlaisia  "lintu-Ekku"  ja  tosi  tarinoita  olisi  eneekin, mutten  nyt just   tälläkertaa  niitä  naputtele  tässä ja nyt.

Ekku Mattila.

 Saattaa olla  illalla  lisää, taikka  sitten ei.

Sama.