lauantai 16. maaliskuuta 2024

Joka vanahoja asioita muistaa, niin sen hamhat vähenöö.... -....Ny : Hyvää Lauantaita.....olokaa ihimiksi juuri siksi. Ei mitään räävyyttömyyksiä.


 16/3-2024.

EKKU.

¤¤¤

sanokaa  ny kovaa kyyttiä   mulle, ettet  enää  tänään  muistele  niitä  mennehiä vanahoja asioita.....mutta jos  jaksatte  vielä  lukia  tämänkin tosijuttuni, niin saattaa olla  että seuravana kerran  kijoittelen vasta huomenna, taikka  jo illa   tänään...heh.

Kuvassa jossa oon  turpa  auki :

6  vuotta sitten  mulloli torella  jumalatoon  hammassärky, oli..oli..niinmaan  paha että. nakkelin napaani  buranaa  ja vaikka  mitä särkylääkeitä, muttei ne auttaneet,  ruikulle  vaan tulin.. ja  oli pakko  mennä  lääkäriinhampaan, eiku  hammaslääkäriin Seinäjoelle, jossa  piti  ottaa pois  yksi  mätäpaska hammas, mutta  hitto  vieköön..

Soli niin  innoissaan se  hampitohori  että väänsi  multa   viisi  hammasta  pois....ja  jokaaneen, kuten  ootta jo  ittekin  havaineet ,   alaleuasta, erestä. Esim Seinäjoen kirjaston jaag-salissa, jossa oon  ollu muutaman  kerran sekä  Lapualla  , esitelmöimässä,  lapuan  hovissa  ennoo erehtinyt  hymyylemään....sen takia  oon enimmäkseen  turpa  kiinni ettei  vaan mun  vajahia  hampahiani  näky.

¤¤

ja nyt tulkaa  mukaani Alahärmään, mun  syntymäpitäjääni , vuoteen noin  1957, kunnolin  11 ikääneen  pojanvesseli ja aina  tehossa  pahan,eikunpahanteossa.  Kerran:

Äiti sieppas mun   tukastani reiruu kiinni  ja sanoi..

Ä; Oooko  ollu  Meijerin  saunan takana ikkunassa  kurkkimassa..?

E:  ennoo muuteen  ennoo..

Ä: ooppa  ollu ja  lisää  retuutti mua  hiuksista..

E: enooooooooooooh....eeeeeeenoooooooooooh..

Ä: ooppas.

Ja jatkoi :  ookko  huurellu   räävyttömyyksiä  opettaja Eevalle  kauppias  Nikolain  varaston  takaa,,,??

E ; ennoooooo..ennooooooooooooh..

ja retuutti  vielä lisää  mu tukastani..

Ä: ooppa  huurellu.....ooppas....

E:  en varmana oo..kysy  vaikka   Kankhan  Maurilta niin eenoooooooooooooooooh.

Ä:kysyin ja  Mauri kertoi  ettoot   huurellu  niin  Eevalle ......  räävyytöömyyksiä...

E:   envarmana  enooooo...Mauri  narraaaaaaaaaaah.....aaah...

ja Äitee  kiskoi   tukastani...  ei .narraaaaaaaaaaaaaahhg.....tunnusti...

Ä: koetahan olla  laitimmaanenn kerta  kuule........Eeva  oli ihan  järkyttynyt....itki  kun mulle kertoi kunnolin  Nikolai  Viitalan  kaupas..,...mistä oot  tuollaisia  oppinu....onka   Jaakko yllyttänyt...?...............ekkä enää mee Meijerin ulkorakennuksen klasista  kurkkimaan  saunaan sisälle.....filakat   kiliui  kauhussaan  kun  teirän naamat   näki....mistä ihmeestä ookkin saanut seleville  niiren lauantaisaunavuorot.....kuule.....?? ...se Jaakko  on  teille supisssu.....Jaakko  tietysti....

¤¤¤¤

Ekku heheheheeeeh  Mattila.