maanantai 18. maaliskuuta 2024

Espoon Matinkylä Säästöpankkiranta.....vuosi 1974 ja Ekku Mattila...lintumies...

 EKKU.

18/3-2024.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Ajattelin jatkaa  Ekku-lintu-Ekku- aihetta  koska  saan Seinäjoelta  4  asiaskasta  2  tunnin  päästä ja meillä  voi mennä eneekin aikaa.

Joten jatkan aiheella  Ekku ja linnut.

Espoon  Matinkylään muutin Hesasta  1974 Leenankuja  3, meren rantaan  vajaa    yksi km...ja  heti  alusta saakka  olin meren ns pauloissa.  Talvella hiihdin   meren jäällä, kesällä  uin Matinkylän uimarannassa . Ihan rannan  vieressä,  aidalla  erotettuna oli ns  Säästöpankin  ranta, jonne  vei lukittu  rautaportti, sekä  öisin  alueella  liikkui  yövartijat. Tein sen Säästopankkirantaan  , uuden  puisen laiturin,  pyydettynä,  kahden viikon  aikana  ja maksun lisäksi  sain  täyden oikeuden  olla   aidatun alueen  sisällä-alueella. Olin  tyytyväinen koska  se yleinen  uimaranta oli  välillä  aika  rauhaton, tarkoittaa  muutama  kaljaveikko sen  ilmapiirin välillä pilasi. Rikkinäisiä pullon sirpaleita   rannan  hiekka  vaarallisesti  odottaen  paljaita  ihmisten  jalkoja. ............auts...

Ja: Siinä  Säästöpankkirannassa  uiskenteli  sorsia. Niitä oli  useita  ns pareja,  pentuineen ja niitä  mä  ruokkimaan aloin. Ne(kin)  oppivat  minut  tuntemaan. Punainen  verkkari,  takatukka,  Adidas  tottakait ja  kädestäni   veteen  lentelevät  pullanpalaset.  Hyvin  kelpasi  .

Kerran: Kun siinä  Sööstöpankkirannassa oli  joku pankki- herrojen  kokous, kun  paikalle  pyörällä  menin, enkä  viiitsinyt  heitä   häiritä  sen  kummemmin.Oli  Lauantai . Koska  mulla  oli  jo pullanpalasia valmiina pienessä  pussissa, niin  tuumasin että menen siihen  yleiseen  uimarantaan ja  sen teinkin.

Paikalla  oli  kymmeniä  auringonottajia. Muksuja  perheineen ja  sinne  sekaan mä astuin..

Kesti vain muutaman  minuutin kun mereltä, noin 100 metrin päästä  alkoi  kuulumaan  jumalatoon  sorsien  kaakatus  ja meteli  , melkein korviin  otti. Seisoin  ihan   rantahietikolla  ja  katselin-kuuntelin......

Kunnes: Minua  kohti alkoi  syöksymään  tavaton määrä  uivia  sorsia, osa  veden  pinnassa  uida  räpiköi, kovaa  vauhtia, kaikki minua  kohden, kun  torpeedot  veden päällä,   maaliin  tulossa. Oli  todella  jännä  katsoa miten  "torbeedoviivat" , eri puolilta,  kohdistuivat  vain minua kohden ja  rantaan  eteeni  ryöpsähti   iso    sorsalauma. Vesi vaan  melkein  kiehui-pärskyi.  Ja  lintuja  mä  ruokkimaan  aloin.Pullat  meni kaikki ja sorsat  sen  havaatti ja takaisin  kauemmaksi  rannasta  uivat. Vattat  pullollaan. 

Minä olin  tyytyväinen. Sorsat näkivät  minut, punaisessa  Adidas  verkkaripuvussani,  takatukkani  hulmuten ja  heti tunsivat ....siellähän   Säästäpankinrannan  Nasiiri   on......"tulkaa.....mennään  syömään pullaa....."....

ja  rannalla olijat  olivat  suut auki..

¤¤

joku  perääni  huuteli kun  rannalta  pois  lähdin...vissiin kateuksissaan....." heiiii.....ei  täällä  rannalla  saa lintuja  ruokkia...ei  saa...se on kielletty......."...mutten ollut   kuulevinani.

Nähtävästi pullon  sirpaleita saa  sinne  rannalle  kylvää.

Ekku Mattila,.