tiistai 28. huhtikuuta 2020

Betel numero 2.

28/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Jo  ollessani  3  vuoden ,oli  vähällä etten pudonnut  syntymäkotini  lähellä  olevaan  hylättyyn kaivoon.  Sen päällä  ollut  kansi oli  vuosien mittaan hajonnunut , täysin laho  ja  pudonnut alas. Tottakait...(niinpä)  juuri  sinä  hetkenä  olin kurkkimassa  kaivon pohjalle, jossa oli vettä  yli metrin  siellä  näkyvää  "enkelin kasvoa"  joka  olinkin itse minä. Jo  pienenä  minulla oli pitkät  kiharat  hiukset  ja  kaikki kutsuivat  minua  enkeliksi juuri siksi (eiks ollut  hieno lause?)  ...juuri siksi.............oujee.
Sain naapurini (suku  on pahin)  kirveestä  päähäni, josta olenkin  jo kirjoittanut, ollessani noin    5  vuotias  ja  kolo  päässäni  näkyy siinä kohdassa  yhä. Sitten  tuli  erilaisia  pöpö/influenssa/viiruuksia , niin  aasialainen, kuin myös  se hongonkilaaneen , joka  vei   aika monta  pientäkin  lasta manan majoille.Tuli vesi, tuli  ja kaikenmaailman  hinkuyskä/rokot  joihin meille  annettiin  kouluaikona  piikkejä  niin maan  erkuleesti etttäääh.Ollessani  ekaluokalla  reiteeni  saatu  joku  ihmerokote  alkoikin  ns  mädäntyä , vuotaa  kellertävää  verta/sotkua  ja kovaa  haipakkaa  tohtorille.  Muistan aina  miten todella  huolestuneen  oloinen hän (Niiranen) oli  . antoi  uuden  rokotteen ja  takaisin kotiini. Ihmettelin  minkä  takia  Äiteeni itkeä  tihuutti  koko  paluumatkan. Istuin  hänen polkypyöränsä takaloosterilla. Voi  olla (juu)  että  oli kova  vastatuuli  ja  Äiteeni  silimiin  se  suhina otti...mutta  selvisin  siitäkin taurista.
¤¤¤
Ja  sitten  tuli  se  Hanhimäen  "mees  hakemaan  kaivonkirkastusainetta ja  heti" , josta kirjoitinkin  eilen.Minulla   ei ollut, taikka siihen aikaan ei yhdessäkään  autossa  ollut  turvavöitä  ja moni  onkin  asiaa  kovasti ihmettellyt.  Miten kummassa  selvisin  niinkin  kovasta  auto-onnettomuudesta , se onkin  "jännä"  asia (taas). Vaikka  aikamoisia  kolhuja/vammoja   sainkin , niin henki säästyi..
¤¤¤
Tuli  vuosi  1966 , SA ja Oulun Hiukkavaara. Olin  ensimmäisellä  lomalla , Huhtikuun  alussa ja matkalla  junalla   kotiini  Alahärmään.Koska  juna oli tupaten  täynnä , eikä  istumapaikkoja  ollut, niin  menin seisoskelemaan  junan ns  välitilaan. Yhden  pysäkkiaseman  kohdalla , menin ja jäin  junan  metalliselle  rapulle tuumaten että  istun siinä hetken aikaa ja sitten  takaisin  junaan..............mutta ei. Kun juna  lähti , niin kuulin miten  joku  paiskasi  oven kiinni ja mä siinä sitten  nökötin kun  mikäkin  jättikana  orrella.
Koska  oli  alkukevät Huhtikuu  ja  tottakai  ilmat  viileät, niin  jopa  alkoi  tulevan aikamatkaajan  ruppia  palelemaan. Ensinnä oli kova  tuuli  ja lisäksi  junan  oma vauhti.  Olin  pian kuin  jäätynyt  lihakimpale ,  jäsenistä  tunto pois  ja  erityisesti  käsistä joilla  koetin  pidellä  rautakaiteesta kiinni.....Tunsin  etten  pitkään voi olla  siinä  tippumatta radan  varteen , koetin  huutaakkin, mutta  junan  kolina  peitti  tehokkasti  mun  "heiiii..heiiiiii....huutoni" .  Kukaan  ei kuullut.
¤¤¤
Olin  varma  että kohta  putoan ja olin jo melkein antamassa/luovuttamassa periksi , kun  junan  konnari minut  huomasi , äkkiä oven avasi  ja sisälle  nosti . Aikani  loppu  ei  vielä tullut.

Jatkuuuuuuu..

Ekku  Mattila.