sunnuntai 26. huhtikuuta 2020

Oli se aikamoinen ojhanajo.....(ni)...1964.

26/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Oli  vuosi  1964 Lauantai-iltapäivä ,  keskellä kesää ,kello noin  14,00  syntymäkotini pihamaa Alahärmässä , kun Isäni sanoi..
"Meeppäs  hakemaan  Voltin  Osuuskaupasta  kaivonkirkastusainesta  ja  heti  ny..."
Mutten  yhtään  tykänny. Olin näet  ollut lähdössä  Ylihärmän  suuntaan  asioille ja  koetin sanoa  että  kerkiihän se  huammennakin , mutta  isäni  yhä sanoi...
"Meeppäs  ny , mee  autolla,  eihän siinä kauaa  mee, meeppäs   ny".
Ja  voi että  mua  aikalailla   niinku sillai  itutti , muttei   sitä  voinu  isselle  näyttää , vaikka olin jo  18 vee ,  (muutama kuukausi  sitten ajokortin saanu)  ja  risat   vuatias  ja  menin Opel  Rekortti  gupee   autoon ,  vm  1958  ja  kovaa  haipakkaa  kohden  Volttia , jonne  oli matkaa  noin 2 kilometriä. Hamhphat  irves  painoon kaasua  jo mennes  ja  vielä enee  takaasin tulles. Voltin  kansalaaskoulun  kohoralta  alkoi  aikalailla  mutkaaneen se  tie , noin  yhden kilometrin  pätkä ja  koukeroisimmillaan  soli  just nykyysen  Juhani  Palmun  tairetuvan  kohoralla , mutten mä  mitään  välittäny.  Painoon  vaan  lisää  kaasua niinku se  Komisario Palamu.Oopelin mittaris  nökötti  noin  satasta  ja  soli liian  lujaa  sellaiselle tielle  ja  selaaselle  nuarelle  kuskille...........jo  aika  kaukaa  näjin  miten mun edessä  sotki  polkumasiinalla  vanhahempi  akk...eiku  nainen  ,tiän vasenta puolen hilkkunsa  tuulessa  vipattaen ja  luulin  että se  siinä  kohorassa myös  pysyy  edelleenkin.
Mutta  tottajumankauta....!!??...nysse  kumman  manoovin teki  pyäränsä kans !!!....se   tuli  täyrellisenä  sokkina  mulle , nuarelle  kollille ja.....ja.....ja,,,

Jatkuuuuuuuuu.....

Ekku Mattila.