keskiviikko 22. huhtikuuta 2020

Miäs plääkäri....minä sekä verenpaineeni.

22/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Kävin eilen  asjoilla  tuolla  naapurpitäjässä ,  noin  40  km päässä  ja kuinkas  ollakaan, (taas)muistoja  rupes  pukkaamaan.  Nelisen  vuotta  sitten  mun piti  uusia  ammattirekkakorttini ja  siis  eikun  soitin yksityysplääkärille  aika  ja  sitten   sinne  itteänsä  näyttämään .
¤¤
Ensin  yksi  nainen   rupes  mun näköäni  tarkistamaan ,  seinällä olevasta  taulusta   ja mun piti  vastata  oikealle, vasemmalle, ylöös , taikka  aaalaas. Mun vasen silmäni oli  ja on yhä  umalattoman tarkka , kun  jonkun  inkkarin ,  mutta  oikea  on  sillai  rissahtanu   ja pahasti. En  kuulkaas  meinannu  nähärä sitä  naistakaan , vaikka    hän  seisoi  kolomen  metrin päässä.
¤¤
Nooh  ja sitten  itte  tohtorille, joka   oli  urospuolinen ,  noin   50:  inen , metri ja  65  pituuneen, eikä painoakaan  hällä liikaa  ollu , valakooneen   tukka , sekä silimäklasit.
"Onpas  teillä hyvä  toi  toisen silmän näkö, muttei   toisen"....(.hän sanoi,,,).....ja  alkoi  kyselemään  vaikka  mistä , onko  Kekkonen  kuollut , mikä  päivä  tänään on , kuuletteko  ääniä , huimaako  kun esim  ajatte autoa, onko  suvussanne  mielisairautta , poltatteko,  miten  alkoholin laita , vihaatteko  jotakin henkilöä, kumpi  väri,  sininen , vaiko musta, onko  ollut  itsemurha-aikeita, masennusta, voimakasta  yli-innostusta , nukutteko  hyvin , vaiko ette , sydämen  tykytystä, ...ym..ym..ym..
ym..ym...
Ja  vastailin  parhaani mukaan : Urkki   kuoli  1986 ,   4  päivä  Helemikuuta, en kuule , ei huimaa, ei oo  hullutautia  suvussani   ollu , en polta, en jua, en  vihaa, sininen, ei oo   ollu, ei masennusta oo ollu,  ei oo, hyvin nukun, ei  tykytä  paitti  silloin kun oon vaimon  kanssa silleen, taikka  kun kovaa   juoksen, .....ym..ym...ym....vastailin ja  mielestäni  kaikki meni ns  oikein hyvin.
!!???..
Sitten.......plääkäri  sanoi :  "riisutukaa  ja mä  itteni   pikkuhousuilleni    ja  samalla  hiukan  ihmettelin etä  häh??..itä ittua.......hoitopöyrälle  seliälleni maate  ja  verenpainemittari  oikean käsvarteni  kohoralle  hän  kietaasi....stupsss...tsupss....tsuups....Sitten......sitten  plääkäri  alakoi  painelemaan  kärellään  mun  vattani kohtaa ...."hmmm joo  maksa  vaikuttaa  ihan  normaalille, munuaaset  kanssa....ihan  hyvän  kuntoinen olet...näkee  että olet  liikkunut  ja  juossut...ei  yhtään  ylipainoa....ihaaan  hyvää....juu....mutta  tuo  verenpaineesi  on  vähän koholla....ei paljon mutta kuitenkin....tjaaah.....tjaaah.....voitte  pukea...kiitoos."
Niin mä  180  Eurua  maksoin , sihteerille  hyvät  päivät  toivotin  ja    takaasin  Kauhajoelle. Fruuum.....fruuuum.
¤¤¤
Ainiin......mun  verenpaineeni  nousi  ja aika  korkiallekin , sen  vatta/maksa/munuuaaseni painelun  kohoralla. Olin koko  ajan valmiina  pläiskäyttäyttämään  rivakan  korvapuustin  tohtorismiehen  poskellen   ja lähteny  pois  kesken    terveystutkinnan, jos  hänen  kämmenensä olisi  vähäänkään  enempää    erenny   mun  (sanonko mitä )  kohoren.  Moon aina ollu vanhanliiton  miäs.
Ja sellaasena  myöskin  pysyn.

Ekku Mattila.