keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Mökki jota ei ollutkaan.......numero 1.

29/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


No  terve  terve.....

Olen  tässä plogissani  aikalailla  innostunut  , kirjoittamaan  minulle  tapahtuneita   tosijuttuja, kuten eilenkin  ja  plogini lukijat  ovat  kiinnostuneet    tavattomasti.  Esim eilen   sivullani  oli   lukijoita  1905 ,  vuorokauden aikana  ja  se  on aika  hyvä. Ennätys  on ollut  3001   ja  vuodelta    2012.
Vaikka olenkin tästä ,"talo  jota ei ollutkaan", kirjoittanut  muutama  vuosi sitten, mutta  teen sen uudelleen tässä  ja nyt . Ottakaa  tukeva  asento,  ny  se alkaa :
¤¤¤
Vuonna  1973 , niinkuin  muistattekin,  otin  työpaikoistani  6  kuukauden  tressiloman, ostin  moottoripyörän , Suzuki  250 vm  1973  , lastasin siihen  pienen  teltan,kattilan, lusikkaa ja  haarukkaa , kaasukeittimen,vaatteita ja  purkkiruokaa, makuupussin , hammasharjaa  ja  tuuppia ,  voi sanoa  että vaikka mitä.  Sitten  eikun  tien päälle. Ensi suuntasin    kohden  Kouvolaa , siellä  olevalle  leirintä-alueelle, jossa  olin  (palelin)  yhden yön ,sillä  se  kevät oli  todella  kylmä, vähän kun nytkin  tätäpäivää. Ikäänkuin kiusaksi    telttapaikalla  ei  ollut   sähköä, jonkun lakon takia ja missään  ei  voinut lämmitellä.  Puin kaikki vaatteet  päälleni, mutta   ei se paljoankaan  auttanut, koska  jo alusta alkaen  olin  huonosti  varautunut matkaani.  Minulla oli........kuulkaas  ny....nahkatakki päälläni  ja  sen alla  kesäinen  sininen   paita , farkut ,  ns  pikkareilla, ei  siis  piiitkiää  alkkareita , normaalit  nahkakengät  kesäsukilla , ohkaiset  nahkasormikkaat ja  kypärä  ns  avomallinen,  ei  naaman edessä mitään   pleksiä.
Tärisin  jo valmiiksi kylmästä lähtiessäni noin  aamulla  kello  09,00  kohden  Kouvolaa , tie  numero  15  pitkin  ja  voi  voi.....asteita  nollan  paikkeilla   ja  alkoi satamaan  räntää  että  voi  pahus.
¤¤¤
Jo muutaman  minuutin päästä  olin  kylmästä  jäykkänä , naama sinisenä    ja koko  ruppini kans. Tärisin  kuin horkassa , melkein  hypin  moottoripyöräni  päällä  ja  pikkuhiljaa  huomasin  miten  jäsenistäni alkoi  tunto  katoamaan. Ensin  kylmeni    ylävartaloni , naamani ,sitten  lonkat/jalat/varpaat sekä koko  jalat  ja sitten  käteni.  Senveran  nuori  kolli  olin  etten  tuntenut  vaaran merkkejä, vaan  sisulla  huristelin tietä eteenpäin  , yhä  hiljempää  ja  lopuksi  minun oli  pakko  ajaa  vain noin  40-50  sillä  en meinannut  pysyä  tiellä.
¤¤¤
..kun  edessäni ,  tien vasemmalla puolella  näin ison  puukasan   ja  tuumasin että ajan sinne  suojaan,. teen  nuotion, koska minulla oli onneksi  tulitikkuja/sytkäri/kaasua  . Hitaasti käännyin puukasan luokse, joka oli  tiestä noin  20  metrin päässä , jarrutin  ja  meinasin  pysähtyä.
.....muttei ei tullut  yhtään mitään.   Olin  täysin  tunnoton  joka  paikasta  , rupesin  kaatumaan vasemmalle  ja  tiesin että  jos  olisin  jäänyt  moottoripyöräni alle , niin sinne  olisin jääny ja paleltunut  varmasti hengiltä.
Juuri ja juuri  pysyin pystyssä ,  takapyörä  sutien  pääsin  uudelleen  tielle ja  suuntana  Mikkeli.
Tässä  vaiheessa  minulle oli tullut  ns  hälläväliä  tunne . Vaikka olin  täysin  kohmettunut ,  tunnoton, en enää  kylmyyttä lainkaan tuntenut.  Annoin  vaan mennä  kuten  robotti. Tiesin  kuitenkin että  kohta  tapahtuu  jotakin , sillä  en  enää  meinannut pysyä  tiellä , enkä  moottoripyörän   istuimella.  Eniten pelkäsin ajavani  vastaantulevaa liikennettä  päin ,  sillä  tunsin olevani kummallisessa  unenomaisessa  horrostilassa.
¤¤¤ ..kun:
.....äkkiä  näin  tien oikealla  puolella vanhan  harmaan, selvästi hylätyn mökin ja  sen vieressä  pienen  ulkorakennuksen , tiestä noin  kunnolla  15-20  metrin  päässä  ja  todella  kovalla  vaivalla  sain moottoripyöräni  mökin eteen  ajamaan , ulkorakennuksen  seinää  vasten  varovasti pysähdyin ja  siihen jäin  istumaan  aivan  jäätyneenä  pökkönä. Olin  täysin  tunnoton koko  kolli .  En  pystynyt  edes  nousemaan  pyöräni  päältä..............ja  ihmeekseni  näin miten  sen mökin  pieni  ulko-ovi  avautui ,  portaalle  astui  vanha   mummo ,  noin  70-80   ikäinen ja hän  kauhuissaan  melkein huusi......"hyvä  jumala".....

Jaatkuuuuu...

Ekku Mattila.