lauantai 18. huhtikuuta 2020

Osmolla oli hyvä tsäkä......taikka ns onni...

18/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Olen  tämänkin     tosikertomukseni  aikaisemmin   julkaissut, mutta    pannaan  taas  se  esille  someen.
Siis:
Muutin Jalasjärven  Ahonkylään   1985 ,  entiseen  Osuuskauppaan ,   11  km  päähän    keskuksesta.
Kului   muutama  viikko, kun  tupahan tuli  kylähän   vuokraisäntä, sanotaan  häntä vaikka  Osmoksi , kun oli  kuullut  pikkulinnuilta  ettoon  tietäjä, vakaa vanaha  Väenämööeen , niin  heti  kysymyksiä  mulle  esittämään.
Kuten:  "pysynkö  terveenä....koska  saan  lottovoiton.....koska  kualen.....  Osmolla  oli  tärkein  kysymys , kun  työskentelee  isojen  koneitten  kanssa  kaivureista mettätelatraktoheihin , joiden  kanssa  touhutessa  on  vaarassa  loukkaantua  taikka  vielä pahempaa.....niin mitäs  näet  Ekku"?
Sanoin  että  terveenä  pysyt , ei   ole mitään hätää, lottovoitto   tulee  jos  on tullakseen ja  kyllä sinäkin  joskus ota ja  kualet.  Osmo  näytti   mulle  muutaman valokuvan    ittestään  ja  sanoin ettei  sinulla  näy ns  epäonnen  ,eikä  tuhon merkkejä, joten ole  aivan  rauhassa  ja  anna mennä vaan.
Niin  Osmo tekikin, jätti    pari  kaffipakettia , kiitos  ja  hei.
¤¤¤
Kului   vuoden verran ja  Osmo  tuli  taas  tupahan, naama  vitivalkoisena , hyvä  kun   hengitetyksi sai  ja  kertoi  kiihkeästi:
"Ekku  jumalauta....olin  kusikaivoa  kaivamassa  tualla  markillani  sellaisella  pikkukaivurilla, jolla  pääsöö    3-4  meeterin syvyyteen  asti   ja  soli  jo  meklekeen  valmis , kun...voi jumalauta Ekku...
kaivurini oli  siinä  montun  reunalla  ja  jutskun  meinasin siitä  pois  lähtiä , niin  se  montun  reuna  petti  ja  mä  kierähdin  kaivurin  kans sivuuttain  sinne  montun  pohojalle. Sinne oli jäänyt  pystyyn kaks   kakkosnelosen  pätkää , noin  meeterin  korkeudelle .....jokka mun  oli tarkootus  noukkia    sieltä pois myöhemmin ja  .....puunpalat   tulivat  kaivurini  sivu klasista  läpi , molemmat  mun  pääni  kummallekin  puolen ,  melkein  ohimoitani hipoen.......oot  sä Ekku  kuule  aikamoinen epeli....näjit  ettei mussa oo epäonnen merkkejä kun  kuviani  kattelit.....oot  sä  kuule...oot..".
¤
Jaaatkuuuuuuu...

Ekku  Mattila.