keskiviikko 29. huhtikuuta 2020

Mökki numero 2....

29/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Numero  2.....

Mummo  kääntyi  taaksepäin , huusi  kovalla  äänellä....."Yyrrjööööööööö" ja hetken kuluttua  ovesta astui  mies,  aika  pitkä ,noin  180  , harmaat hiukset , harmaa  pusero , harmaat  sarkahousut  , samanikäinen  kun  se mummo  ja  niin molemmat kävelivät  luokseni , nostivat  minut  moottoripyöräni  päältä kun  jäätyneen  klimpin  , ovesta  mökkiin  sisälle  ja  laittoivat istumaan pienelle  jakkaralle .
Vetivät  läpimärät  kenkäni  jalastani , sukat  kans , farkut , nahkatakki  ja  kesäpaita ,  hanskat  tippui  oven eteen kynnykselle   ja  päälleni  puin paksun ja lämpöisen   minulle  suuren  jonkinlaisen  kylpytakin .Sitten  jäätyneet  jalkani  suureen  emalivatiin , jossa  oli  melkein liian kuumaa  vettä,  tulisen kuumaa mustikka/mehua  kurkkuuni   ja  avot......
Koko ajan  mummo  touhusi  ja   touhusi ,  Yrjö  istui  pienen  ikkunan edessä olevan pöydän  ääressä  ja jutteli, katseli  minua  pää kallellaan  , jutteli ja  taas  jutteli.....Koko  ajan  ikkunan  takaa  kuului tiellä  liikuvien ajoneuvojen  ääntä .Sellaista  jännää  surinaa/suhinaa . Niitä meni ja  tuli.  Koko ajan. Sitten tuli  mummon  vuoro.  Hän siirsi  pienen  jakkaran  eteeni , noin  kahden metrin päähän, vaihtoi  välillä  veden  pesuvadissa  ja  taas  istui  ja  katseli  tarkasti.......sitten  hän ......kysyi.....
¤¤¤
"Olit  todella vähällä  paleltua  ja mä sanoin että  joo.....liian   huonosti  olit  pukeutunut  ja  mä sanoin että joo......mistäpäin olet  tulossa  ja mä sanoin että  Hesasta....meinaan  kesälomaa  alkaa pitämään.....vaikka  nyt  ei siltä  sään  kannalta  voisi  edes  sanoa  kesälomaksi......meinaan".
Äkkiä  mummo  oli  hetken aivan hiljaa......katseli  suoraan  minua  silmiin  ja  alkoi  puhumaan............"Tunsin aikoinani  juuri  samannäköisen  nuoren miehen kun  sinä.... se  teki kovasti  töitä , melkein yötäpäivää......se  muutti  maalta kaupunkiin....ei   olisi   saanut....lapsikin sillä oli.....kovin  herkkä  se  mies oli.....liiankin herkkä....sille  tuli avioero.....ero  tuli.....oli  juuri  sinun  näköinen  nuori  mies......hän   alkoi  auttamaan  ihmisiä.....erikoinen kyky......erikoinen  "..
¤¤
......tässä  vaiheessa  Yrjö  alkoi  juttelemaan, kuin itsekseen...."Se nuori mies  meni  takaisin töihin...sai apulaisekseen  kaverin  Töölöstä.....joka  hyppäsi  9 kerroksesta  alas  kadulle   ja kuoli......ja  kas  kas.....sanoi Yrjö (avasi ikkunan  josta    työntyi  suuren hirven pää sisälle   ja  Yrjö  alkoi  eläintä ruokkimaan  omenoilla).....eläimiä pitää ruokkia......eläimiä."
¤¤¤
Nyt jatkoi  uudelleen mummo  puhumistaan. Aikalailla  järkytyin  kun  huomasin  hänen puhuvan juuri  itsestäni , elämästäni  nuoresta  saakka  , kouluikäisestä   isommaksi , Hesaan  muuttostani  ja kaikesta  minulle tapahtuneesa , avioerostani , itsemurhayrityksestäni , kaikesta....kaikesta  liian  tarkkaan.....ja  tarjosi  että  jään  tuonne  kamariin  nukkumaan  yöksi. Siellä on sänky jo valmiina..turhaa sitä on  enää   tänään Mikkeliin  lähteä....kello  on jo  kuusi....jää  vain yöksi  ja jatka  matkaasi aamulla......aamulla..".
¤¤
Katsoin seinällä olevaa  kelloa  joka  näytti  18,00......siis  kello  oli  illalla  kuusi...kuusi  !!!??....KUUSI... Tajusin että olen istunut  jalat  kuumaa  vettä  täynnä  olevassa  pesuvadissa  kuutisen   tuntia....kuusi...!  Melkein  säikähdin....kiitin  ja  sanoin  että  kyllä  mä  tästä  jo  lähdenkin.....olen ihan  kuiva  jo......kuiva...Puin  kuivat  vaatteet  ylleni , ja olin  jo lähdössä, kun mummo  huomasi  kynnyksen edessä olevat  läpimärät  nahkahansikkaani ja tarjoutui  että  jospa  nekin vielä  kuivataan  muurin edessä, mutta  sanoin ettei se haittaa.....ja olin  lähdössä  ulko-ovea kohden.....kun  mummo  ojensi  minulle  kutomansa villasormikkaat....."ota  nuo....ne sopii  nahkasormikkaittesi päälle.....ota  ne  "......ja  kiitin  ,  menin ulos , jossa  ei enää satanut  räntää............polkaisin  moottoripyöräni  käyntiin  ja  eikun Mikkeliä  kohti..

Jaatkuuuu...

Ekku  Mattila.

"