tiistai 28. huhtikuuta 2020

Oli se kuulkaas aikamoinen näky , joka myöskin toteutui vuonna 1985.


28/4-2020.
Ekku Mattila.
Aikamatkaaja.


Ylin kuva on  eräästä  talosta , Helsingin  Suutarilassa  , Laukkipääntie  17  , jossa  asuin (jouduin) loppukesästä  1973-kevääseen  1974.
Talon  yhdestä   vaatevarastosta  oltiin  tehty  pieni  huone , kooltaan  noin  2x  3  metriä , yhdellä pienellä  ikkunalla,  siis  6  neliötä   ja  kuukausivuokra  400 markkaa..!!!!!!
Ja   siellä  minäpoika  asustelin  , sekä töissä  kävin Helsingin Lauttasaaressa. "Huoneeni"   tuntui  aluksi    aika  mukavallekin, sillä sitä ennen olin  asustellut  salaa  entisen  asuntoni Porvoonkatu  5-7  b  63 :sen (josta  olen jo kirjoittanut  aikaisemmin  plogiini)  kellarissa  muutaman  viikon, koska  olin  luovuttanut  kämpän  veljelleni sekä  hänen  morsiamelleen.
¤¤¤
Keväällä  1974 , Maaliskuussa  oli  ns  öljykriisi  päällä , polttoaineen hinta  kohosi  puolella  kalliimmaksi ja  samoin talojen  öljynlämmityskin. "Suuren"  kämppäni  huoneen  lämpötila alennettiin (talossa oli öljylämmitys)  noin  15-16  lämpöasteeseen , koska  on  kriisiaika , sanoi  talon  isäntä/emäntä. Siinä  minä  sitten  kärvistelin , mutta  kylmässä . Muutaman kerran   jouduin  kiskomaan  lattialla  olevan  vanhan  mattokräsän  peitokseni  että  sain  edes  jollakin tapaa nukutuksi.....hrrrrrrrrrrrrr......äääh.
¤¤¤
Mutta  totta  umalavita  !!...Oli  Huhtikuu  ja  Sunnuntai  , kello  noin  13,00 ja istuskelin  kylmissäni  ns  peittoni  alla ,  puuhetekalla, joka  toimitti  sängyn virkaa. Pienestä  ikkunastani  pilkisti  keväinen  aurinko ja  loi  vastapuolelle  seinääni ensin  jännän  kuvajaisen , sitten  se  pikkuhiljaa  alkoi  tarkentumaan  ja  ihmeekseni  siitä  muodostui    aivan selvä  naisen  kasvokuva.
!!!!!.....Kuvassa  hymyili  punahiuksinen  nuori  nainen , hiukset   ns  valloillaan  ja  niiden  lomasta  loisti  lämmin  auringon  säde.Olin  aivan  puullä  ns  päähän  lyötynä. Ihmettelin  kuvajaista , joka  hitaasti alkoi  häviämään  ja sitten katosi  kokonaan.
Voi että  poijaat  ja miksei  likakkin. Heti  kirjoitin  tapahtuneesta  pienen  runon  , sen alku  meni  näin:" Oletko sinä  se nuori   tyttö, jonka  hiusten lävitse  näin  auringon  paistavan  ja sinä  hymyilit  minulle  ja   tiesin sinun  minulle  kuuluvan".
Ja  kovaa kyyttiä  puin  ulkoverhat  päälleni , riensin  kovaa  haipakkaa  lähimmälle  kioskille, josta  ostin  8  markkaa  maksavan  jäätelökakun , sen  huoneessani  söin  ja  olin niin  tyytyväinen ettäh.
Olin varma  että  tulee  kohta  aika, jolloin  tapaan  punahiuksisen   tyttöni .
¤¤¤¤

Jaatkuuuuu....

Ekku  Mattila.

Mutta nooh. Muutin  hienosta  "kämpästäni"  Toukokuussa  Helsingin  keskukseen , Sturenkadulle , josta myös olen  kirjoittanut  ja  aikaa  kului..taas kului..kului  taas  ja yhä lisää  ja  olin  jo  melkein  unohtanut  se  punatukkaisen   tyttöni. Elelin omaa  senaikaista  elämääni , papin  puheillakin  kävin ,  tuli  4  mukulaa  ja  että silleen , pläjähti  ero  ja  taas   olin  yksin.
.......mutta...istu ja  pala.......
Vuonna  1985  tutustuin  Kauhajokiseen  nuoreen  naiseen , kirjeitä   tuli , puhelinkin piraji  ja  tottakait  piti  Kauhajoella  käyrä.  Oli  kevät   1985 ,  hieno  Toukokuun  4 päivä  ja  paikkakunnalle  tulin , Asuulin  leirintä-alueelle  telttani  pystytin  ja  tytölle   soitin. Hain hänet    Wauxhal  Viktor  henkilöautolla , 2,3  vm  1976  ja kova  peli  ja  niin  Asuuliin  tultiin.  Tottakait  ensin  me  pussailtiin  niinmaan ,  voihan poijaat....taas  pussailtiin ....ja uudelleen  pussailtiin. Välillä  oli  happea  pakko  saara  ja  eikun  Asuulin  alueelle  käveltiin , käskäres , niinmaan  onnellisena  ettääääääääh.
¤¤¤¤
Asuuli  on  rakennettu  vanhan  joen , taikka  puron  reunalle  ja  rakennuksia  on  kymmenkunta.
Se puro  ei ole  kovinkaan leveä, sellainen  just  ja just  , olisko  15  metrinen ja  sen ylitte  menee  kapea  kävelysilta. Niinpä  me  käveltiin  kohden sitä  siltaa  ja    tarkoituksena  ylittää  se. Huumorimielellä  sanoin  naiselleni..." Minä  meen ensin  ja  tarkistan että silta kestää"  ja  niinpä sen teinkin. Kun olin  toisella  puolella viittasin  että anna  tulla  vaan...kyllä silta  kestää....
.....!!!!!!??????
¤¤¤
Oli   todella  hieno  keväinen  ilma. Kirkkaana  paistava  lämmin  aurinko  paistoi    aivan  ylittämäni  kävelysillan  takaa , jota pitkin......!!!???....käveli  se punatukkainen tyttönen, "jonka  hiusten  läpi  näin  auringon paistavan , sinä   hymyilit  ja  tiesin sinun  minulle  kuuluvan".
Huusin  äkkiä......pysähdy  paikallesi....otan sinusta  kuvan , sen tein  ja  se sama  joka  on tuolla  alussa. Tuleva  vaimoni  sai  melkein  sydärin ,koska ei  tiennyt  mitä  oikein meinaan. Uskokaa  että meillä oli ja on yhä  puhumista  siitä samasta  näystä,  sen  "suuren"  asuntoni  seinällä  silloin  vuonna  1984. Aikaa  vain kului   siitä  hetkestä  11  vuotta , mutta  se   näkymä oli  viesti/ennuste  tulevasta  tapahtumasta  joka  toteutui.
¤¤¤¤
Voitte olla  varmasti samaa  mieltä mun  kans. Uskomatonta , mutta  totta.

Ekku Mattila.